Tung start men stark avslutning av Johan

− Det blev inte som vi tänkt oss, men poängen på powerstage kan bli viktiga i slutet på säsongen, säger Johan efter att ha förträngt förmiddagens besvikelse.
Kristoffersson var lite extra taggad inför den fjärde deltävlingen i rally-SM, inte utan orsak. Seger i senaste SM-deltävlingen Gästabudstrofén, en stark VM-insats i Rally Finland och ett riktigt tufft startfält att mäta sig mot i Kolsvarundan - inspirationshöjare alltihop. Men, ett litet anonymt hinder i naturen kom att spela huvudrollen under första sträckan.
−Efter ungefär fjorton kilometer genade vi tydligen lite för mycket i ett dike. Där låg ett betongrör vid en övergång till en djurhage, berättar Kristoffersson.
En länkarm gick av. Det var bara att parkera och vänta på hjälp.
− Ja, vi blev stående vid kossorna. Det var väl inte vad vi hade hoppats med dagen, men ett stort tack till våra mekaniker som tog sig ut dit och såg till att vi kunde fortsätta.
Kristoffersson och co-drivern Stig Rune Skjaermoen kunde, efter en lyckad serviceinsats ute i naturen, ta sig vidare för egen maskin, och kom till start på SS5 efter lunchuppehållet. Med massor av straffminuter fanns förstås inget att hämta i totalställningen, men det stod powerstage-poäng på spel inför avslutande SS8.
− Vi behövde några sträckor för att hitta tempot inför det. Det kändes inte helt bra till att börja med, men vi gjorde några ändringar på bilen efter SS6.
Det gjorde verkan och på SS7 hade Johan hittat en del av tempot och var snabbast.
− Det blev en omställning efter Rally Finland där vi startade sent och fick köra i djupa spår. Nu var vi bland de första på vägen. Det var riktigt halkigt.
30-åringen från Arvika följde dock upp sin första sträckseger med att även ta hem powerstage, 0,9 sekunder före totalvinnaren Patrik Flodin. Den känslan kan vara något att ta med sig till nästa deltävling, East Sweden Rally i Linköping, om tre veckor.
− Vi lär oss av det här och kommer starkare tillbaka, lovar Johan och får medhåll av teamchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS, Tommy Kristoffersson.
− Det här är sånt man måste vara beredd på om man siktar på att komma någon vart, menar Tommy och fortsätter:
− Det har gått så bra länge nu. Johan vann senaste SM-tävlingen och körde felfritt i Finland. Man kan inte begära att det alltid ska gå prickfritt.
Framåtblickande gäller även för stallchefen:
− Vi får analysera noggrant och därefter lägga locket på för den här tävlingen och titta framåt.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder




Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum