Schibsted

Så här blir Aftonbladets nya Malmö-redaktion – nu drar vi igång

Dela
I dag öppnar Aftonbladets nya lokalredaktion i Malmö. Sex journalister bevakar staden och kommer att ge läsarna nyheter, sport och krönikor med lokal prägel. ”Vi kommer vara på plats för att skildra det som engagerar, upprör och glädjer Malmöborna”, säger Martin Ekelund som blir ny chef för Aftonbladets lokalsatsning.
Sex journalister, två kolumnister och en chef. Så ser startuppställningen ut när Aftonbladet öppnar första lokalredaktionen i Malmö.
Sex journalister, två kolumnister och en chef. Så ser startuppställningen ut när Aftonbladet öppnar första lokalredaktionen i Malmö.

Organisationen för Aftonbladets första lokalredaktion är nu på plats och i dag publiceras de första nyheterna på aftonbladet.se/malmö.

Robert Rosén är reporter med uppdrag att bevaka det som engagerar Malmöborna. Han har tidigare arbetat på Sportbladet, Norra Skåne och 24Kristianstad, men kommer närmast från frilansuppdrag med fokus på sport och nyheter i Skåne.

Susanna Nygren har i många år rapporterat från Malmö för Aftonbladets räkning och kommer att fortsätta sin nyhetsbevakning under lokalsatsningen. 

Hateff Mousaviyan är reporter/kolumnist och skriver om den expanderande staden – från den bubblande techscenen till krogsvängen, om karaktärerna, känslorna och allt därtill. Han har tidigare bland annat varit Malmöredaktör på Nöjesguiden och kulturskribent för flera tidningar.

Simon Pålsson är sportreporter med särskilt uppdrag att bevaka Malmö FF på plats. Simon Pålsson har tidigare arbetat på bland annat Handbollskanalen och för FotbollSthlm.

Caroline Olsson och Åsa Passanisi är lokalredaktörer, med ett helhetsansvar för upplevelsen på Malmö-sidan och Aftonbladets kommande lokala sajter. Båda har en lång bakgrund som reportrar på Aftonbladet

Chef för lokalsatsningen blir Martin Ekelund, tidigare videochef på Aftonbladet.

– Vi kommer jobba på ett helt nytt sätt för att ge Malmöborna engagerande lokaljournalistik. Journalister på plats, robotjournalistik och innehåll från flera av mediekoncernen Schibsteds plattformar samlas på Malmö-sajten, säger han.

Utöver de sex som från i dag arbetar med aftonbladet.se/malmö kommer bland annat flera krönikörer efter hand att knytas till satsningen. En av dem är Frida Hylander, psykolog med klimatperspektiv, som tidigare medverkat i ett flertal svenska tidningar och är aktuell med boken ”Klimatpsykologi”. Hon skriver om det lokala klimatarbetet i Malmö och hur det påverkar alla som bor i staden. 

En annan ny krönikör är Jonatan Unge, en av Sveriges skickligaste komiker, bosatt i Malmö. Han har tidigare bland annat hörts i Aftonbladet Kulturs podcast ”Lilla Drevet” och numera i ”Stormens utveckling”.

Dessutom bidrar Aftonbladets robottjänster med läsarservice i form av en ständigt uppdaterande trafikrobot, som tillsammans med en karttjänst berättar om trafikläget, olyckor och problem längs vägarna i regionen.

Lokalsatsningen har utvecklats inom Aftonbladet Labs under ledning av Daniel Britz, i nära samarbete med Aftonbladets produkt- och techteam. Tillsammans med redaktionen jobbar också Aftonbladets säljteam i Malmö, och på Malmösidan återfinns bland annat lokala Schibstedtjänster som Blocket Jobb och Let’s deal.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Ekelund, chef för lokalt. Tel: 0739-600877 E-post: martin.ekelund@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-4742251 E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Joakim Bladh, sales manager, Annonsdax. Tel: 076-724 52 16 E-post:joakim.bladh@annonsdax.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Sex journalister, två kolumnister och en chef. Så ser startuppställningen ut när Aftonbladet öppnar första lokalredaktionen i Malmö.
Sex journalister, två kolumnister och en chef. Så ser startuppställningen ut när Aftonbladet öppnar första lokalredaktionen i Malmö.
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye