Så här blir Aftonbladets nya Malmö-redaktion – nu drar vi igång

Organisationen för Aftonbladets första lokalredaktion är nu på plats och i dag publiceras de första nyheterna på aftonbladet.se/malmö.
Robert Rosén är reporter med uppdrag att bevaka det som engagerar Malmöborna. Han har tidigare arbetat på Sportbladet, Norra Skåne och 24Kristianstad, men kommer närmast från frilansuppdrag med fokus på sport och nyheter i Skåne.
Susanna Nygren har i många år rapporterat från Malmö för Aftonbladets räkning och kommer att fortsätta sin nyhetsbevakning under lokalsatsningen.
Hateff Mousaviyan är reporter/kolumnist och skriver om den expanderande staden – från den bubblande techscenen till krogsvängen, om karaktärerna, känslorna och allt därtill. Han har tidigare bland annat varit Malmöredaktör på Nöjesguiden och kulturskribent för flera tidningar.
Simon Pålsson är sportreporter med särskilt uppdrag att bevaka Malmö FF på plats. Simon Pålsson har tidigare arbetat på bland annat Handbollskanalen och för FotbollSthlm.
Caroline Olsson och Åsa Passanisi är lokalredaktörer, med ett helhetsansvar för upplevelsen på Malmö-sidan och Aftonbladets kommande lokala sajter. Båda har en lång bakgrund som reportrar på Aftonbladet
Chef för lokalsatsningen blir Martin Ekelund, tidigare videochef på Aftonbladet.
– Vi kommer jobba på ett helt nytt sätt för att ge Malmöborna engagerande lokaljournalistik. Journalister på plats, robotjournalistik och innehåll från flera av mediekoncernen Schibsteds plattformar samlas på Malmö-sajten, säger han.
Utöver de sex som från i dag arbetar med aftonbladet.se/malmö kommer bland annat flera krönikörer efter hand att knytas till satsningen. En av dem är Frida Hylander, psykolog med klimatperspektiv, som tidigare medverkat i ett flertal svenska tidningar och är aktuell med boken ”Klimatpsykologi”. Hon skriver om det lokala klimatarbetet i Malmö och hur det påverkar alla som bor i staden.
En annan ny krönikör är Jonatan Unge, en av Sveriges skickligaste komiker, bosatt i Malmö. Han har tidigare bland annat hörts i Aftonbladet Kulturs podcast ”Lilla Drevet” och numera i ”Stormens utveckling”.
Dessutom bidrar Aftonbladets robottjänster med läsarservice i form av en ständigt uppdaterande trafikrobot, som tillsammans med en karttjänst berättar om trafikläget, olyckor och problem längs vägarna i regionen.
Lokalsatsningen har utvecklats inom Aftonbladet Labs under ledning av Daniel Britz, i nära samarbete med Aftonbladets produkt- och techteam. Tillsammans med redaktionen jobbar också Aftonbladets säljteam i Malmö, och på Malmösidan återfinns bland annat lokala Schibstedtjänster som Blocket Jobb och Let’s deal.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Ekelund, chef för lokalt. Tel: 0739-600877 E-post: martin.ekelund@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-4742251 E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Joakim Bladh, sales manager, Annonsdax. Tel: 076-724 52 16 E-post:joakim.bladh@annonsdax.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
