Så här blir Aftonbladets nya Malmö-redaktion – nu drar vi igång

Organisationen för Aftonbladets första lokalredaktion är nu på plats och i dag publiceras de första nyheterna på aftonbladet.se/malmö.
Robert Rosén är reporter med uppdrag att bevaka det som engagerar Malmöborna. Han har tidigare arbetat på Sportbladet, Norra Skåne och 24Kristianstad, men kommer närmast från frilansuppdrag med fokus på sport och nyheter i Skåne.
Susanna Nygren har i många år rapporterat från Malmö för Aftonbladets räkning och kommer att fortsätta sin nyhetsbevakning under lokalsatsningen.
Hateff Mousaviyan är reporter/kolumnist och skriver om den expanderande staden – från den bubblande techscenen till krogsvängen, om karaktärerna, känslorna och allt därtill. Han har tidigare bland annat varit Malmöredaktör på Nöjesguiden och kulturskribent för flera tidningar.
Simon Pålsson är sportreporter med särskilt uppdrag att bevaka Malmö FF på plats. Simon Pålsson har tidigare arbetat på bland annat Handbollskanalen och för FotbollSthlm.
Caroline Olsson och Åsa Passanisi är lokalredaktörer, med ett helhetsansvar för upplevelsen på Malmö-sidan och Aftonbladets kommande lokala sajter. Båda har en lång bakgrund som reportrar på Aftonbladet
Chef för lokalsatsningen blir Martin Ekelund, tidigare videochef på Aftonbladet.
– Vi kommer jobba på ett helt nytt sätt för att ge Malmöborna engagerande lokaljournalistik. Journalister på plats, robotjournalistik och innehåll från flera av mediekoncernen Schibsteds plattformar samlas på Malmö-sajten, säger han.
Utöver de sex som från i dag arbetar med aftonbladet.se/malmö kommer bland annat flera krönikörer efter hand att knytas till satsningen. En av dem är Frida Hylander, psykolog med klimatperspektiv, som tidigare medverkat i ett flertal svenska tidningar och är aktuell med boken ”Klimatpsykologi”. Hon skriver om det lokala klimatarbetet i Malmö och hur det påverkar alla som bor i staden.
En annan ny krönikör är Jonatan Unge, en av Sveriges skickligaste komiker, bosatt i Malmö. Han har tidigare bland annat hörts i Aftonbladet Kulturs podcast ”Lilla Drevet” och numera i ”Stormens utveckling”.
Dessutom bidrar Aftonbladets robottjänster med läsarservice i form av en ständigt uppdaterande trafikrobot, som tillsammans med en karttjänst berättar om trafikläget, olyckor och problem längs vägarna i regionen.
Lokalsatsningen har utvecklats inom Aftonbladet Labs under ledning av Daniel Britz, i nära samarbete med Aftonbladets produkt- och techteam. Tillsammans med redaktionen jobbar också Aftonbladets säljteam i Malmö, och på Malmösidan återfinns bland annat lokala Schibstedtjänster som Blocket Jobb och Let’s deal.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Ekelund, chef för lokalt. Tel: 0739-600877 E-post: martin.ekelund@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-4742251 E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Joakim Bladh, sales manager, Annonsdax. Tel: 076-724 52 16 E-post:joakim.bladh@annonsdax.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum