Revanschsugen Johan redo för tuff kamp

− Vi får hoppas det går bättre än senast och att vi får användning för alla trick vi har lärt oss hittills. Det kommer att krävas med tanke på motståndet, säger Kristoffersson.
Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren ställs åter igen mot SM-ledande Patrik Flodin samt vassa utmanare i form av Fredrik Åhlin och PG Andersson.
Teamchefen Tommy Kristoffersson utgår från att kampen mellan de fyra toppförarna ska bli lite längre än i Kolsvarundan, där Flodin till slut fick en ganska enkel resa till segern.
− Vi räknar med att vara med i matchen lite längre. Det blev ju ingen riktig kamp förra gången, även om underskattade Åhlin hann visa hur snabb han är. Johan åkte dit på ett eget misstag, men ger man sig in i en ny gren av motorsport måste man vara beredd på att sådana saker kan hända.
Nyvunnen kunskap om vägtrummors placering läggs i erfarenhetsbanken, tillsammans med annan utvärdering.
− Vi har analyserat och försökt sätta fingret på vad vi kan göra bättre, lovar Johan och co-drivern Stig Rune Skjaermoen, som genomförde ett kortare test med sin Volkswagen Polo GTI R5 under veckan.
Efter fyra deltävlingar i SM har Kristoffersson två segrar, men också två brutna tävlingar, medan huvudkonkurrenten Flodin har tagit sig i mål i samtliga tävlingar.
− SM-guldet känns definitivt längre bort nu. Före säsongen hade jag visserligen inte räknat med att vara med i den kampen redan i år, men efter segern i Bergslagsrallyt kändes det som att en möjlighet fanns och definitivt efter vinsten i Gästabudstrofén.
Så länge Flodin fortsätter ta sig i mål blir det svårt att norpa SM-titeln från honom, men hoppet är det sista som överger en.
− Allt kan hända än, men det krävs ju ett tekniskt fel hos Patrik för att vi ska kunna ta guldet från honom. Silvermedaljen vill vi åtminstone lägga beslag på och det skulle vara kul att vinna någon mer deltävling också.
East Sweden Rally inleds redan på fredag kväll med en kilometerlång asfaltsträcka som körs två gånger vid Saab Arena i Linköping.
− Kul att få komma igång redan på fredag och på asfalt dessutom, tycker Johan.
Rallyt fortsätter sedan med ytterligare nio specialsträckor på östgötska grusvägar under lördagen och Tommy Kristoffersson tror på en intensiv och publikfriande kamp. Stallchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS har noterat att SM-tävlingarna hittills har bjudit på tuff körning i alla klasser, vissa gånger över gränsen.
− Jag tror att det beror på att det lyser mer på rally-SM än tidigare. Mediebevakningen är större och många vill visa upp sig i stenhårda sekundstrider.
Det är en nödvändig utveckling, tycker Kristoffersson.
− Svensk rallysport börjar se ljuset i tunneln. Vi måste helt enkelt bli bättre på att få fram talanger, på samma sätt som Norge och Finland har lyckats med.
Den vägen till framgång fortsätter under helgen i East Sweden Rally, med närmare 90 anmälda ekipage, varav hela femton i R5-klassen. Kan vi förvänta oss ett rafflande sekunddrama?
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder




Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum