Maria Sundén Jelmini i ny stor satsning på journalistik om lärande

Skola och utbildning är ständigt på nyhetsagendan och ämnen där läsarna efterfrågar fördjupning och nya insikter. Samtidigt bedrivs en omfattande forskning inom området.
– Vi vet att det här är ett ämne som våra läsare uppskattar. Många värderar vetenskapsnyheter och frågor som handlar om lärande och utbildning högt. Vi ser att den här satsningen har stor potential och att vi med den både kan behålla och hitta nya läsare, säger SvD:s Publisher Anna Careborg.
Detta är en del av en stor strategisk satsning som Svenska Dagbladet lanserar i höst.
Maria Sundén Jelmini har under flera år varit chef för nyhetsredaktionen, innan dess var hon reporter med skol- och utbildningsfrågor som ämnesområde.
– Det finns så oerhört mycket intressant inom området lärande, som varför man minns och glömmer, hur man lär sig effektivt och vad som händer i hjärnan när man gör det. Det bedrivs just nu också mycket intressant forskning inom kognitionsområdet så det känns roligt och viktigt att SvD valt att satsa på det här, säger Maria Sundén Jelmini.
Hon får – vid sidan om att själv skriva – också uppdraget att utveckla bevakningsområdet om lärande och utbildning med fler skribenter.
En av de första texterna som publiceras handlar om att svenska elever är dåliga på matematik, men att ny forskning visar att det inte behöver vara så. Med start i september kommer SvD:s läsare att få ta del av fördjupande artiklar i ämnet varje vecka.
SvD är inte ensam om den här strategiska satsningen. Flera stora internationella medier, som The Atlantic och Washington Post, satsar idag på vetenskapsjournalistik inom just området lärande. SvD har sedan tidigare ett samarbete med The Atlantic och har vid flera tillfällen översatt och publicerat artiklar i ämnet med stor framgång.
I samband med att Maria Sundén Jelmini går in i den nya rollen blir Mikael Larsson ordinarie chef för SvD Nyheter.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Careborg, Publisher, SvD. Tel: 08-13 50 00. E-post: anna.careborg@svd.se.
Maria Sundén Jelmini, ansvarig för SvD:s satsning på lärande. Tel: 070-161 99 03. E-post: maria.jelmini@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
