Johan gick på attack i tuff slutstrid

− Stort grattis till Patrik. Han har varit snabb hela säsongen och gjorde en stabil insats under helgen, kommenterar Kristoffersson, som slutade tvåa i rallyt och även får sikta in sig på silvermedaljen i SM.
Slutställningen avgörs vid säsongsepilogen i Karlshamn om tre veckor.
− Jag hade inte direkt räknat att vara med och slåss om guldet redan i år, men det är klart att när man väl är mitt uppe i fajten så vill man ju gärna ta det hela vägen.
Under fredagens inledande sträckor runt Saab Arena i Linköping såg Johan ut att kunna förlänga kampen om SM-titeln. Sprintsträckorna på asfalt passade för Arvika-föraren med mycket rutin inom racing.
− Vi hade en bra set-up för asfalt så det fungerade fint, även om jag gjorde en miss under andra genomåkningen och fick ta en liten extra sväng.
Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren hade ett par sekunders ledning med sig när rallyt tog fart på allvar under lördagsmorgonen, men tyvärr infann sig inte den rätta känslan på SS 3 och 4.
− Av någon anledning var vi lite för trögstartade där och tappade alldeles för mycket tid, medger Johan, som släppte 20 sekunder till Patrik Flodin på morgonsträckorna.
I efterhand kan man konstatera att det var där rallyt avgjordes. Därifrån var Johan den snabbare av förarna och knaprade stadigt på Flodins försprång.
− Vi tog några sekunder här och där, men det räckte tyvärr inte.
Kristoffersson gjorde en sista brutal attack för segern på nästa sista sträckan, SS 10, där han slog till med en tid som var nästan sex sekunder bättre än Flodin.
− Där var det verkligen full laddning. Jag körde absolut allt som fanns att ge för att försöka sätta lite press på Patrik inför sista sträckan.
Johan halverade Flodins försprång, men det återstod ändå dryga fem sekunder inför den fyra kilometer korta slutsträckan. Det räckte för Ilsbo-föraren, även om Johan var snabbast där också med sin Polo GTI R5.
− Han höll sig kall ända till slutet, men vi gjorde i alla fall ett ordentligt försök, säger Johan, som till slut var 4,4 sekunder efter Patrik Flodin.
− Vi tog ändå full poäng på avslutande power stage. Det var bra, påpekar en inte alltför besviken Kristoffersson.
− Jag tycker vi gjorde en bra tävling och framför allt har vi haft väldigt roligt i bilen jag och Stig Rune, särskilt på eftermiddagssträckorna.
Kristoffersson och Skjaermoen fick också beröm av stallchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS.
− En bra genomförd tävling, framför allt en bra eftermiddag med en riktig rökare på SS 10, kommenterar Tommy Kristoffersson och fortsätter:
− Vi gratulerar team Flodin till en stark insats och får nöja oss med att ha tagit hem två av tre SM-titlar i rally i år efter våra segrar i sprint.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder




Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum