Volkswagen presenterar ny varumärkesdesign med ny logotype

Volkswagens framtid är elektrisk, uppkopplad och koldioxidneutral. Med den nya varumärkesdesignen skapar Volkswagen en enhetlig, övergripande varumärkesupplevelse som både är modernare och mer genuin.
Den nya Volkswagen-logotypen har en platt tvådimensionell design och är avskalad till sina grundbeståndsdelar. Varumärkesdesignen och logotypen är tänkta att ge större flexibilitet och avsedda för digitala tillämpningar. Volkswagens nya varumärkesdesign är en av världens största omprofileringskampanjer. Övergången ska enligt planerna vara slutförd redan nästa sommar.
− Den nya varumärkesdesignen markerar starten på en ny era för Volkswagen, förklarar Jürgen Stackmann, styrelseledamot på Volkswagen med ansvar för försäljning och marknadsföring.
− Genom att skapa nya produkter och nytt innehåll, genomgår Volkswagen en genomgripande omvandling på vägen mot en utsläppsneutral framtid för alla. Nu är tiden inne för att låta omvärlden få ta del av vårt varumärkes nya attityd fortsätter Stackmann.
Mänskligare och livfullare framtoning
”New Volkswagen” kan inte bara ses och kännas i bilarnas design utan upplevas i kontakten med kunderna och i varumärkets framtoning som sådan. Volkswagen kommer att använda den nya varumärkesdesignen både för sina personbilar och transportbilar.
Klaus Bischoff, Volkswagens designchef, har spelat en nyckelroll vid framtagandet av den nya företagsidentiteten:
− Med den nya varumärkesdesignen har vi skapat en autentisk kommunikationsplattform för en emotionell presentation av e-mobiliteten. Våra slogans ”digital first” och ”no filter” pekar på Volkswagens framtid.
Jochen Sengpiehl, Chief Marketing Officer på Volkswagen, förklarar:
− Vi har tagit fram en ny övergripande varumärkesupplevelse – i alla kanaler och för alla kontaktytor. Som generell princip gäller här att vi i framtiden inte kommer att visa upp en perfekt ”reklamvärld”. Vi vill bli mänskligare och livfullare i vår framtoning för att i högre grad anamma ett kundperspektiv och berätta autentiska historier.
Den strategiska grunden för den nya varumärkesdesignen har inte utformats av någon extern byrå utan av ett team hämtat från Volkswagens egna design- och marknadsföringsavdelningar. Designen implementerades i alla företagets avdelningar på endast nio månader.
70 000 logotyper kommer att bytas ut
Den internationella utrullningen av den nya varumärkesdesignen tar sitt avstamp på bilsalongen i Frankfurt (10-22 september). När den nya logotypen för första gången börjar att stråla från den höga huvudbyggnaden i Volkswagens högkvarter i Wolfsburg, utgör detta startsignalen för den globala implementeringen. För denna kommer man att använda sig av en kostnadsminimerad och resursbesparande metod.
Först ut med den nya profilen blir företagets anläggningar och återförsäljare i Europa, därefter följer Kina i oktober. Implementeringen utförs sedan stegvis i Nord- och Sydamerika och resten av världen med start i början av nästa år. Vid halvårsskiftet nästa år ska allt vara slutfört. Volkswagens omprofilering är ett av de största globala projekten av denna typ i branschen. Totalt berörs 171 marknader. Vid 10 000 återförsäljar- och servicepartnersanläggningar runt om i världen, kommer cirka 70 000 logotyper att bytas ut.
Nya logotypen: modernare, tydligare och enklare
Symbolen och varumärket för Volkswagen blir den nya logotypen, som blir modernare, tydligare och enklare. Den är avskalad till sina grundbeståndsdelar och har en platt, tvådimensionell utformning, vilket ger större flexibilitet och gör den lätt att känna igen i digitala medier. Hittills har logotypen varit blå och vit. Ny läggs en ny blå nyans till, vilket gör fler färgversioner möjliga. Eftersom den digitala tillämpningen med sina enkla, användarvänliga gränssnitt har blivit mycket viktig, kommer logotypen framöver att få en flexibel placering med ”moving frame”.
Istället för en tagline kommer Volkswagen för första gången använda sig av en ljudlogo. Det innebär att varumärket Volkswagen nu får en unik ljudidentitet, både i bilen och i företagets kommunikation.
− Volkswagens nya visuella språk kommer att skilja sig mycket från det vi har varit vana att se hittills – det kommer att bli djärvare och mer färgrikt. Fokus kommer att ligga på människor. Vi kommer inte längre att koncentrera oss på perfekt tagna bilder av våra bilar. Istället är målet att presentera realistiska situationer som kunderna själva kan relatera till, förklarar Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen Sverige.
Ljus istället för krom
Och precis som när det gäller bilarna, kommer ljuset också att spela stor roll i marknadskommunikationen. Ljus istället för krom. I framtiden kommer VW-märket att vara belyst, inte bara på fabrikerna och hos återförsäljarna utan också på bilarna. Hos återförsäljarna kommer logotypen, ”moving frame” och ljuset vara centrala komponenter för att skapa en trivsam atmosfär.
Kostnaderna för återförsäljarna kommer att hållas så låga som möjligt. Rent arkitektoniskt kommer det inte bli några förändringar av interiörerna hos återförsäljarna.
Kvinnlig röst för Volkswagens talan
I företagets marknadskommunikation har Volkswagen sedan decennier använt en mansröst för att presentera sina bilar. Nu blir varumärket istället kvinnligt. På praktiskt taget alla marknader kommer en kvinna – med en varm, trygg och behaglig röst – att föra Volkswagens talan.
Mer information
Se bifogat PDF-dokument för mer information och fler citat.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder






Dokument
Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum