Schibsted får ny visuell profil

– Schibsted har alltid blickat framåt och ständigt utvecklats för att göra skillnad i människors liv. Nu är det även dags att utveckla hur vi ser ut, så att vi får ett modernt uttryck för ett modernt bolag, säger Schibsteds koncernchef Kristin Skogen Lund.
De största förändringarna inkluderar:
- En ny logotyp. Den nya logotypen är Schibsteds hela namn för att enklare förstå vem som är avsändare. ”Media Group” är borttaget för att tydligare omfamna alla våra verksamhetsområden.
- En ny symbol. Det versala S:et i logotypen har också blivit en symbol.
- En ny färgpalett. Nya färger som gör att Schibsted både kan ”prata högt och lågt”.
- Ett varumärkesmönster. Mönstret i logotypens ”S” är ett grafiskt element i sig självt.
För att utveckla identiteten har Schibsted jobbat med varumärkes- och designbyrån Bold i Stockholm.
– Under arbetet med Schibsted blev det uppenbart att företaget är alla dess beståndsdelar – de olika produktvarumärkena – och om alla arbetar tillsammans kommer det att skapa ännu mer värde. Det var så idéen om konceptet ”The Unifying Force” föddes, säger Oskar Lübeck, grundare och chief creative officer på Bold.
Denna ”förenande kraft” finns uttryckt i designen i form av mönstret i logotypens ”S”. Prickarna eller pixlarna skapar en rörelse som sammanflätas, vilket understryker att samarbete är en av Schibsteds största möjligheter.
Den nya profilen stöttar också en ny varumärkesstrategi som definierar Schibsteds roll gentemot alla produktvarumärken och Schibsteds roll på marknaden: att förflytta sig från ett mer dolt varumärke till att bli ett mer synligt modervarumärke som förenar alla delar i koncernen. Det kommer också att ge Schibsted ett sammanhängande utseende genom alla digitala plattformar och på huvudkontoren i Stockholm och Oslo. Och inte minst kommer det att stödja en gemensam Schibsted-inloggning.
– Min vision är att Schibsted ska vara ett stöttande fundament för alla våra varumärken. Jag hoppas att vår nya visuella identitet och varumärkesstrategi ska hjälpa oss i vårt arbete att skapa samarbete och gemensam utveckling, men även hjälpa oss att framstå som en attraktiv arbetsgivare både för nuvarande och framtida personal, säger Kristin Skogen Lund.
– Det är fantastiskt att vi nu har vår nya visuella identitet på plats. Det har varit en lång och grundlig process som har resulterat i en identitet som speglar vad Schibsted är och står för i dag, säger projektledare Ann Axelsson.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder



Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum