Nytt program för politisk satir – SvD Ledare och Youtube-profilen Henrik Jönsson inleder samarbete

SvD:s ledarsida arbetar utifrån idén att opinionsbildning bäst sker när man belyser olika åsikter, fler perspektiv och nya infallsvinklar – och när människor triggas tänka själva. Satirprogrammet med Henrik Jönsson är en del i det arbetet.
”Veckans Facit!” kommer i satirens form att leverera kommentarer på en aktuell nyhet inom politik, kultur och samhälle och presenteras varje fredag, med start i dag.
– Det känns väldigt roligt att göra det här tillsammans med Henrik Jönsson. Han är en frispråkig och frimodig röst i debatten och har i sin Youtube-kanal utvecklat en egen kombination av pedagogik och humor, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet.
För ledarsidans del innebär samarbetet med Henrik Jönsson att man fortsätter bidra med olika uttryckssätt i samhällsdebatten.
– Vi ser att den ofta blir humorlös, enögd och grälsjuk. Satiren som form är helt nödvändig i en fri debatt och bra satir riktar udden åt alla håll, säger Tove Lifvendahl.
Henrik Jönsson är företagare och samhällsdebattör från Malmö som sedan snart två år tillbaka driver en välbesökt Youtube-kanal.
– Det känns både modigt, modernt och kreativt spännande att korsbefrukta min erfarenhet som fristående videodebattör med SvD:s ledarredaktions kunskap i ett vässat satirformat. Jag tror det finns förutsättningar att hitta en helt ny publik för den här typen av material och hoppas att vi både ska kunna roa och utmana en mix av äldre och yngre samhällsintresserade tittare med "Veckans Facit!", säger Henrik Jönsson.
Programmet kan ses på svd.se och via sociala medier.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post: tove.lifvendahl@svd.se.
Henrik Jönsson, samhällsdebattör och satiriker. Tel: 070-601 71 67. E-post: jonssonhenrik@gmail.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum