Därför driver nyhetsmedia bättre effekt i performance media

I rapporten ”Effekten av nyhetsmedia” som lanserades igår har aktörerna fokuserat på ROI-effekt, både utifrån försäljningseffekt och varumärkesbyggande effekt, för att ta reda på hur olika medieslag presterar och förhåller sig till varandra.
– Denna ekonometriska studie ger en mer rättvisande bild av hur olika medieslag driver försäljning än det ”last click”-perspektiv som många använder för utvärdering av ROI, säger Annie Lidesjö Ståhl, Director Global Insight på Schibsted Marketing Services.
En av de mer uppmärksammade insikterna i studien belyser det faktum att även print gör performance media mer effektiv. Annonsörer som också inkluderar nyhetsmediet print i sin mediemix har i snitt 29% högre ROI i både social och online video. Mest positiv synergi har printmediet i SEM, där annonsörer får 64% högre ROI.
– Att prata effekt och avkastning på medieinvesteringar blir allt vanligare på marknaden. Många annonsörer genomför denna typ av studier själva men fortfarande är kunskapen om vad som faktiskt driver effekt inte alltid i fokus vid planering av medieköp, säger Andreas Nordfors.
När man tittar på två av nyhetsmediers kanaler, digital display och print, så har annonsörer som valt denna kombination ihop bäst utväxling av sin parallella investering i performance media; 30% högre ROI i online video, 32% högre i social och hela 70% högre i SEM.
En tydlig korrelation finns också mellan stark varumärkesgrund och hög ROI i performance media, menar Andreas Nordfors som rekommenderar annonsörer att med hjälp av insikter se över sin mediemix.
– Nyhetsmedia är ett bra val oavsett prioritering, då det är starkt drivande av såväl försäljning som varumärkesuppbyggnad. Förhoppningsvis kan studien fungera som ett startskott för annonsörer att ha ett mer effekt-drivet mindset, säger Andreas Nordfors.
Även Schibsted hoppas att studien ska bli vägledande för medieköpare framöver som vill jobba med evidensbaserade mediestrategier.
– Studien bekräftar att den positiva effekten av att annonsera i nyhetsmedier även spiller över i andra kanaler. Vi hoppas att denna insikt kommer hjälpa annonsörerna att optimera sin mediemix på bästa sätt, säger Annie Lidesjö Ståhl.
För mer information om rapporten "Effekten av nyhetsmedia", vänligen kontakta:
Schibsted
Annie Lidesjö Ståhl, Director Global Insight. Tel: 076-798 72 25. E-post: annie.lidesjo.stahl@schibsted.com
Bonnier News
Christian Alvesson, Marknad- och försäljningschef, Citypaktetet. Tel: 070-383 00 91. E-post: christian.alvesson@citypaketet.se
Stampen Media
Anna Wiking, Company Secretary. Tel: 070-710 48 00. E-post: anna.wiking@stampen.com
Mediekompaniet
Ricki Rebecka Petrini, Director of Brand Communication. Tel: 073-125 16 02. E-post: ricki.petrini@mediekompaniet.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
