SvD Näringsliv och Visma tar läsaren till framtiden

Just nu rullar SvD Näringslivs stora höstsatsning 20 tankar om 2020-talet ut till läsarna. Det är klassisk journalistik kombinerat med ett tätt samarbete mellan redaktion och utvecklingsteam på Svenska Dagbladet som möjliggjort ett uttryck och en form för journalistiken som är något helt annat än vad svenska läsare vanligtvis är vana vid.
– Det här är nyfiken journalistik. Vi får ta del av många utmanande tankar. Förhoppningen är att det också ska sätta igång tankarna hos läsarna. Vad är det för framtid vi är på väg mot? Hur känner jag inför det? Och hur tror jag själv att min vardag kommer att förändras under de kommande åren, säger Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv.
20 tankar om 2020-talet har redan efter ett par dagar blivit en läsarsuccé som överträffat målen. Det är ett konkret resultat av den genomlysning Svenska Dagbladet gjort av tidningen och där drygt 1 300 läsare fått säga sitt om vad de förväntar sig av en modern digital tidning.
Den stora journalistiska satsningen presenteras av Visma Spcs, Sveriges största leverantör av program för bland annat bokföring, fakturering och redovisning till småföretag.
– Vi har under många år arbetat framgångsrikt med vår content marketing-strategi men har länge saknat ett seriöst erbjudande kring native marketing i svensk media. I samarbetet med Schibsted och SvD har vi verkligen hittat hem. De förstår de unika förutsättningar som krävs för att lyckas med native och visar samtidigt respekt och förståelse inför vår kompetens och specifika målgrupp. SvD erbjuder både ett tydligt arbetssätt och en möjlighet till kontextuellt innehåll som stämmer väl överens med vår bild av framgångsrik native marketing. Vi ser fram emot fortsatt samarbete och utveckling av vår kommunikativa strategi, säger Rickard Lönn, Marknadschef Visma Spcs.
SvD:s affärschef Christoffer Lindvall ser stora möjligheter att tillsammans med annonsörer utveckla journalistiken framåt via den här typen av projekt, där redaktionens egna satsningar kan presenteras i samarbete med annonsörer som önskar finnas i en premium-kontext.
– Vi såg att detta gick redan i vår satsning 2018/2019 med Klimatutmaningen. Då samarbetade vi med Max Hamburgare och Hyundai. Vi har visat att vi kan göra sådana här samarbeten utan att ge avkall på en oberoende kvalitetsjournalistik, säger han.
Klimatutmaningen fick första pris på Tidningsutgivarnas gala Årets Dagstidning i kategorin Årets Kampanj.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. Tel: 08-13 55 55. E-post:daniel.kederstedt@svd.se.
Christoffer Lindvall, affärschef, SvD. Tel: 070-715 76 01. E-post:christoffer.lindvall@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder





Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum