Svensk Handel välkomnar slopad gräddfil för Kinapaket

Det är via FN:s Världspostförening (UPU) regelverk som kinesiska handlare fått frakten kraftigt subventionerad de senaste decennierna, något som missgynnat både e-handlare och postoperatörer i västvärlden. Gårdagens överenskommelse innebär att Sverige och andra länder till att börja med får kräva 70 % kostnadstäckning för de internationella paket som tas emot. Dessutom medges de enskilda länderna gradvis öka kostnadstäckningen.
– För svenska handlare är förändringen viktig. Det vore absurt att fortsätta att subventionera världens mest konkurrenskraftiga e-handelsnation. Kina är med och leder utvecklingen inom e-handeln men har fått lika stort fraktstöd som länder som Kuba och Gabon, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
En undersökning som Copenhagen Economics gjort för Svensk Handels räkning visar att för e-handelspaket som väger upp till 2 kg har frakten från handlare till kund inom Sverige i genomsnitt varit 57 % dyrare än frakten från handlare i Kina till kund i Sverige.
För vissa lättare varor som exempelvis mobilladdare, vissa leksaker, usb-sticka eller fotopapper har skillnaderna varit ännu större. I vissa fall har skillnaden i fraktkostnad varit så stor att den rent av överstigit de svenska företagens marginaler för produkten.
– I tider där svenska handlare i allt högre utsträckning konkurrerar med företag från hela världen är det avgörande att spelreglerna är rättvisa. Ytterst är det en fråga om att behålla företag och jobb i den svenska detaljhandeln, säger Mats Hedenström.
Rapporten från Copenhagen Economics visade även fraktsubventionerna kostade Postnord hela 100 miljoner kronor under 2017, vilket motsvarade hela 19 procent av företagets vinst det året.
– Det är välkommet att den gräddfil som kinesiska e-handlare haft nu späds ut. Att det kan vara billigare att skicka ett e-handelspaket mellan Shanghai och Stockholm, än mellan Stockholm och Sundsvall visar hur snett systemet är riggat, säger Mats Hedenström.
Svensk Handel anser fortsatt att mer behöver göras för att skapa rättvis konkurrens. Bland annat när det kommer kinesiska e-handlares ansvar för produktsäkerhet och kemikalieinnehåll för de varor som de säljer på den svenska marknaden.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder

Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Försiktig ljusning i handeln22.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Framtidstron inom handeln fortsätter att stärkas. Dagligvaru- och partihandeln ser nu positivt på kommande tre månader, medan sällanköpsvaruhandeln fortsatt präglas av en något mer dämpad syn på framtiden. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer.
Ingen tydlig juleffekt i modehandeln hittills19.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Förväntningarna på en tydlig uppgång i försäljningen i samband med årets julhandel har hittills inte infriats. Nya siffror från Svensk Handels Stilindex Julspecial visar att försäljningen inom modehandeln minskade under inledningen av december.
Stark novembermånad för e-handeln19.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november månad till 18,5 miljarder kronor. Det är en ökning med 3 procent jämfört med samma månad förra året.
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
