
Nytt Tysklandsprogram för svenska företag inom miljöteknik

Det nya programmet som går under namnet Swedish-German Cleantech Platform är ett led i den svenska exportstrategin som ska hjälpa fler företag ut på Sveriges största exportmarknad Tyskland.
Tysk-Svenska Handelskammaren har tillsammans med Energimyndigheten sedan fyra år tillbaka framgångsrikt drivit ett program för svenska företag riktat mot den tyska marknaden som totalt mer än 40 företag nu deltagit i. I det nya programmet läggs större vikt vid att få in de svenska företagen i de tyska ekosystemen.
Programmet vänder sig till svenska startups, scaleups samt små- och medelstora företag från områdena förnybar energi, energieffektivisering, smarta elnät, energilagring, e-mobilitet och smarta byggnader. De deltagande företagen kommer att resa till utvalda delstater i Tyskland där delegationsprogrammet består av gemensamma programpunkter som till exempel berör finansieringsfrågor samt individuella affärspartnermöten för deltagande företag. Deltagande i relevanta mässor såsom Hannover Messe eller e-world energy & water är kompletterande moduler i programmet.
Swedish-German Cleantech Platform lanseras under en kickoff i Stockholm för SET AWARD, en internationell tävling som utser innovativa startup-företag som bidrar till energiomställning och klimatmål, måndag 30 september kl 15-17 på Tysk-Svenska Handelskammaren.
Bland de medverkande talarna under kickoffen finns Andreas Kuhlmann, vd för tyska energimyndigheten Dena, Robert Andrén, generaldirektör för Energimyndigheten samt Jonathan Oxley, Senior Director, Networks & Development, World Energy Council. Företaget Blixt vann en kategori i SET Award 2019 och företagets medgrundare Charlotta Holmquist kommer att dela med sig av sina erfarenheter.
Evenemanget är öppet för företag och organisationer inom cleantech-ekosystemet samt för journalister. Läs mer om programmet och anmälan här.
Programmet är en del av det tysk-svenska innovationsfrämjande arbete som Tysk-Svenska Handelskammaren driver inom ramen för German Swedish Tech Forum.
Nyckelord
Kontakter
Verena Adamheit, projektledare för Swedish-German Cleantech Platform på Tysk-Svenska Handelskammaren, telefon 08-6651896, verena.adamheit@handelskammer.se
Ludvig Lindström, projektledare Energimyndigheten, telefon 016-544 23 40, ludvig.lindstrom@energimyndigheten.se
Frank LuthardtWebbredaktör och presskontakt
Tel:08-665 18 47frank.luthardt@handelskammer.seMalin JohanssonKommunikationschef
Tel:0701-04 37 45malin.johansson@handelskammer.seBilder


Länkar
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.