Ny bok avslöjar mästerskapets hemligheter

I början av 2000-talet avslutade Carl-Axel Hageskog sina tränaruppdrag. Istället blev han en av de drivande bakom ett nytt utbildningsprogram i Coaching och Sport Management på dåvarande Växjö universitet (nu Linnéuniversitetet). 2004 utsågs han till professor i idrottens ledarskap.
– Jag har sysslat med idrott i hela mitt liv och idrottsledarskap är vad jag verkligen brinner för, säger Carl-Axel Hageskog. Då det inte fanns någon ledar- eller tränarutbildning på universitetsnivå på den tiden såg jag en fantastisk möjlighet att få bidra till att forma morgondagens tränare.
Särskilda krav på coachning inför stora mästerskap
Ett särskilt intresse har Carl-Axel Hageskog för de krav som ställs på coaching inför stora mästerskap, som EM, VM och OS. Ett ämne det inte funnits särskilt mycket skrivet om.
– Det var min kollega Per Gerrevall som tyckte att jag skulle samla erfarenheter från framgångsrika mästerskapscoacher i en bok. ”Du känner ju alla”, sa han. Och när jag började ringa runt var alla öppna och intresserade att hjälpa till.
Namnkunniga mästerskapscoacher medverkar
Totalt 19 namnkunniga coacher från en rad olika idrotter medverkar i boken, bland andra Conny Evensson (ishockey), Marika Domanski Lyfors (fotboll), Glenn Östh (bordtennis) och Jarle Aambø (Norges Olympiska kommitté), Marit Breivik (norsk handboll) och Tommy Svensson (fotboll). Tillsammans avslöjar de mästerskapets hemligheter och identifiera framgångsfaktorer under de fyra åren som utgör en mästerskapskampanj.Totalt ryms 760 års erfarenhet och 250 mästerskapsmedaljer inom pärmarna.
Identifierar framgångsfaktorer
Alla coacher i boken har flera gemensamma nämnare, menar Carl-Axel Hageskog. En är personligheten ”Driven Benevolence” som kan översättas som en högt utvecklad välvilja och som innebär hög moral, strävande efter balans och en vilja att alltid se till utövarnas bästa. Deras arbete präglas också av en kombination av långsiktigt utvecklingsarbete och kortsiktigt prestationsfokus.
Fyra dimensioner av coachning
I boken behandlas fyra dimensioner av framgångsrik mästerskapscoaching; en auktoritets- och stabilitetsdimension, en innovativ och kreativ dimension, en analytisk och systematisk utvecklingsdimension, och en relationell och kommunikativ dimension. Dessa är alla centrala, men skiftar i betydelse i olika faser. Coachens förmåga att balansera dessa beroende på situation och läge avgör ofta hur framgångsrik man blir.
– I slutfasen och under själva mästerskapet får den kreativa och den relationella dimensionen stå tillbaka. Viktigt då blir att skapa trygghet och auktoritets- och stabilitetsdimensionen framträder tydligare. I detta läge ska det inte finnas tveksamheter i vad man skall göra utan coachens roll är här att köra på det som man tidigare har bestämt och det man tror på.
Bok för verksamma ledare, studenter och idrottsintresserade
Boken berör en mängd både teoretiska och praktiska aspekter av mästerskapscoaching och vänder sig särskilt till verksamma ledare, tränare eller coacher på olika nivåer inom idrottsrörelsen samt till universitetsutbildningar inom coaching och Sport Management. Boken är även givande för de som är generellt intresserade av idrott och ledarskapets utmaningar och de stora mästerskapens mysterier.
Nyckelord
Kontakter
Lisbeth LinderFörlagskoordinator Skola och lärarutbildning
För recensionsex kontakta mig
Susanne LundholmFörläggare pedagogik och skolledning
Tel:046-312121susanne.lundholm@studentlitteratur.seBilder
Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur och Binogi utökar samarbetet för ett likvärdigt lärande i naturvetenskap24.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med ett likvärdigt och inkluderande lärande som ledstjärna fortsätter Studentlitteratur och Binogi sitt samarbete för att stödja lärare och elever. I samband med att Studentlitteraturs läromedel Helios NO nu släpps för årskurs 5 blir ännu fler handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi tillgängliga via lärarhandledningen.
Ny komplett lärobok om vindkraft27.1.2025 10:44:50 CET | Pressmeddelande
Vindkraften har en central roll i energiomställningen och står i dag för en betydande del av den globala elproduktionen. Nu kommer en heltäckande lärobok om vindkraftens historia, teknik, miljöpåverkan och samhällsaspekter.
"Customer Experience Management på svenska" är Årets Marknadsföringsbok 202428.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Customer Experience Management på svenska av Helén Rigamonti till Årets Marknadsföringsbok 2024.
Lättlästdagen i Lund – en heldag om språk och läsning14.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Fredagen den 22 november arrangeras Lättlästdagen på Kulturen i Lund – en inspirerande och lärorik heldag om språk, läsning och begriplighet med lättläst som utgångspunkt. Arrangörer är Språktidningen och Nypon och Vilja förlag i samarbete med MTM.
Student belönas för bästa rättsteoretiska examensarbete4.6.2024 08:06:33 CEST | Pressmeddelande
David Reidhavs pris för bästa rättsteoretiska examensarbete delas nu ut för tredje gången. Studentlitteratur uppvaktade årets mottagare Gustaf Sveréus med diplom och 5000 kr vid en högtidlig ceremoni på Juridicum i Lund den tredje juni.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum