Lättlästdagen i Lund – en heldag om språk och läsning
Fredagen den 22 november arrangeras Lättlästdagen på Kulturen i Lund – en inspirerande och lärorik heldag om språk, läsning och begriplighet med lättläst som utgångspunkt. Arrangörer är Språktidningen och Nypon och Vilja förlag i samarbete med MTM.
– Det blir ett brett program med allt från föreläsningar och panelsamtal till möjlighet att nätverka med branschkollegor inom till exempel skola och bibliotek, säger Anders Svensson, chefredaktör på Språktidningen.
– Lättlästdagen sätter fokus på högaktuella frågor som läsfrämjande insatser och hur vi kan göra litteraturen tillgänglig för alla, säger Alle Eriksson, förläggare på Nypon och Vilja förlag.
Lättlästdagen gästas av författare, forskare och experter som ger olika perspektiv på läsförståelse och lättläst litteratur.
Ur programmet:
- Författaren Nicolas Lunabba talar om språk, skrivande och socialt engagemang.
- Henrik Wahlström, regissör, sociala medier-profil och ambassadör för organisationen Mind, pratar om kreativitet och psykisk ohälsa.
- Författarna Mårten Melin och Moa Eriksson Sandberg diskuterar den lättlästa litteraturens roll bland unga.
- Tillgänglighetsexperten Karin Forsell förklarar hur alla kan skriva tillgängliga texter med hjälp av AI-verktyg.
- Språkforskaren Ellen Bijvoet sätter fokus på attityder till svenska med brytning.
- Linda Fälth, professor i pedagogiskt arbete, belyser läsutveckling på lågstadiet.
- Bibliotekarierna Åsa Bengtsson och Karin Westeman samt Maria Lorentzon, redaktör vid Digiteket, diskuterar vikten av läsombud och högläsare.
Moderatorer är Alle Eriksson, förläggare på Nypon och Vilja förlag, och Anders Svensson, chefredaktör på Språktidningen. Nypon och Vilja förlag är en del av Studentlitteratur.
Hela programmet finns på https://www.biljettkiosken.se/lattlastdagen. För mer information och möjligheten att besöka Lättlästdagen som journalist, vänligen kontakta:
Sandra Svensson
Marknadskoordinator Nypon och Vilja förlag
Tel:0765382366
sandra.svensson@studentlitteratur.se
Kajsa Hindberg
Presskontakt Studentlitteratur
Tel:046-31 23 71
kajsa.hindberg@studentlitteratur.se
Nyckelord
Kontakter
Kajsa HindbergPresskontakt
Tel:046-31 23 71kajsa.hindberg@studentlitteratur.seBilder
Länkar
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 400 miljoner kronor och har 150 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
"Customer Experience Management på svenska" är Årets Marknadsföringsbok 202428.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Customer Experience Management på svenska av Helén Rigamonti till Årets Marknadsföringsbok 2024.
Student belönas för bästa rättsteoretiska examensarbete4.6.2024 08:06:33 CEST | Pressmeddelande
David Reidhavs pris för bästa rättsteoretiska examensarbete delas nu ut för tredje gången. Studentlitteratur uppvaktade årets mottagare Gustaf Sveréus med diplom och 5000 kr vid en högtidlig ceremoni på Juridicum i Lund den tredje juni.
Bokbranschens Klimatinitiativ lanserar vägledningar med handfasta tips för att minska klimatpåverkan16.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Bokbranschens Klimatinitiativ lanserar idag vägledningar till företag i bokbranschen med handfasta tips för att minska klimatpåverkan från sin verksamhet.
Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.
Annelie Fredrikssons "Digital Marknadsföring" utsedd till Årets Marknadsföringsbok 202323.11.2023 08:47:41 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Annelie Fredrikssons "Digital Marknadsföring", utgiven av Studentlitteratur, till Årets Marknadsföringsbok 2023. Boken beskriver på ett förtjänstfullt sätt hur en organisation kan förhålla sig till den digitala marknaden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum