MindApps tar in Schibsted som investerare och ökar den internationella expansionstakten

Mindfulness Appen innehåller en rad digitala verktyg och guidade meditationer som leds av världens främsta lärare och är mellan tre och fyrtio minuter långa. Användaren får hjälp med bl a sömn, stress, empati och fokus. Utbudet finns både kostnadsfritt och i en premiumversion som månads- eller årsabonnemang. Ett separat B2B-erbjudade finns också till skolor och företag i syfte att öka den psykiska hälsan bland elever och anställda.
– Vår vision är att bidra till ökad livskvalité till människor i alla åldrar över hela världen. Vi drivs också av den digitala utvecklingen och de möjligheter som kommer med den. Tidigt insåg vi att det gick att förena digitala möjligheter med människors stora behov av mentalt välbefinnande i vardagen, säger Martin Wikfalk, grundare och vd för MindApps.
– Mental hälsa är ett angeläget område på många sätt och vi tittar allt mer på bolag som erbjuder preventiva metoder till människor för att öka sitt välbefinnande och hälsa. MindApps har också ett tydligt digitalt konsumenterbjudande som passar väldigt väl in i det som vi på Schibsted kan erbjuda, säger Kajsa Gatenbeck, Investment Manager på Schibsted.
I USA värderades meditationsmarkanden till nästan $960 miljoner dollar 2015. 2017 hade siffran stigit till 1,2 miljarder dollar och väntas nå ca 2 miljarder dollar 2022.
Investeringen ska bl a stärka den nordiska positionen och där Schibsteds kanaler, som når sex miljoner människor varje vecka, kan bidra till detta.
Idén till Mindfulness Appen kom i samband med att Martin höll kurser i mindfulness i sin yogastudio. Han insåg tidigt att deltagarna hade svårt att komma ihåg att göra meditationsövningar när de inte befann sig i studion. Efter att ha testat flera tips och råd som inte fungerade kom han att tänka på seriefiguren Skalmans mat-och-sovklocka och som gav inspiration till att skapa en motsvarande digital klocka för mindfulness. Utöver det breda erbjudandet av guidade meditationer finns också en påminnelsefunktion som hjälper användaren att komma ihåg att stanna upp i den stressiga vardagen och ta ett djupt andetag.
I dagsläget har Mindfulness Appen ett gratis prenumerationserbjudande med en premiumversion á 499 kronor per år. 2018 utsågs appen till en av de främsta meditionsapparna i världen av Healthline.com.
För ytterligare frågor vänligen kontakta:
Martin Wikfalk, grundare och vd, MindApps
Tfn: +46 (0)70 009 18 16
Email: martinwikfalk@mindapps.se
Kajsa Gatenbeck, Investmentmanager, Schibsted
Tfn: +46 (0)72 213 18 16
Email: kajsa.gatenbeck@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder



Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

