Anna Careborg fortsätter som publisher på SvD – Fredric Karén i ny roll

Fredric Karén gick vid årsskiftet på tjänstledighet för att under ett år hjälpa den kanadensiska mediekoncernen Torstar Corporation med digitaliseringen och utvecklingen mot digitala prenumerationer. Anna Careborg tillträdde då som tf publisher – chefredaktör, vd och ansvarig utgivare – för Svenska Dagbladet.
Nu är det klart att Fredric Karén kommer tillbaka till en helt ny roll på Schibsted där han får ett särskilt ansvar för att bistå i den digitala transformationen och stärka det redaktionella samarbetet mellan Schibsteds tidningar i Sverige och Norge – också över landsgränserna.
– Jag är otroligt glad över att Fredric tackat ja till den här rollen. Han har en lång och solid redaktionell erfarenhet och har genomfört omfattande omställningsprocesser över lång tid – och lett dessa på ett utmärkt sätt och med gott resultat. Dessutom är han en genuin samarbetsman, säger Siv Juvik Tveitnes, EVP Schibsted News Media.
– Efter alla mina fantastiska år på SvD kan jag inte tänka mig ett roligare och mer meningsfullt sätt att gå vidare än att få göra mitt yttersta för att journalistiken på en mer övergripande nivå inom koncernen även fortsättningsvis ska stå stark. Uppdraget påminner mycket om det jag gör här i Toronto, att transformera det redaktionella verksamheterna och göra dem mer bärkraftiga – såväl ekonomiskt, organisatoriskt som innehållsmässigt, säger Fredric Karén.
När Anna Careborg i vintras tog över ansvaret att leda Svenska Dagbladet satte hon igång ett omfattande förändringsarbete med det övergripande målet att ge SvD:s läsare en tidning som fullt ut svarar mot de krav som ställs på en modern tidning online.
– Det känns väldigt roligt och hedrande att få förtroendet att fortsätta leda Svenska Dagbladet. Att tillsammans med mina fantastiska kollegor på SvD och i Schibsted jobba vidare med det förändringsarbete vi påbörjat på tidningen under året. Jag känner mig ödmjuk inför de stora utmaningar vi står inför, samtidigt tror jag väldigt mycket på kvalitetsjournalistiken framåt och ser ett ökande behov i samhället av riktigt bra granskande och fördjupande nyhetsarbete, säger Anna Careborg.
Siv Juvik Tveitnes är glad att Anna Careborg vill fortsätta som SvD:s publisher:
– Anna har fått väldigt mycket gjort på relativt kort tid och jag tycker det är otroligt häftigt att se hur SvD nu verkligen satsar på att skapa ett riktigt lyft för läsarna. Det ska bli spännande att följa och jag är säker på att det kommer att ge bra resultat.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Petter Ovander, Communications Specialist Schibsted News Media. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
