Heidi Mikkonen: "Jag älskar att inspirera"

Att skapa med säsongens blommor är ett självklart val för Heidi Mikkonen. Längtan efter höstens hortensior eller vårens första tulpaner är en härlig känsla och variationen ger idéerna näring.
Omväxlingen hör till det hon uppskattar allra mest som florist. Ingen dag är den andra lik.
– Att få använda mycket material är ju fantastiskt, som till riktigt stora kransar eller kistdekorationer. Men det är lika fint att ta vara på det som eventuellt blivit över efter dagens arbete, svinnet. En ensam gul ros eller enstaka lejongap blir hur fina som helst i en personlig bukett. Förr skulle man alltid ha tre eller fem av varje sort, men så behöver man inte tänka längre, säger Heidi.
För att se det här innehållet från res.cloudinary.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Känner av stämningar
När hon skapar till sig själv blir det helst naturinspirerat, blommigt och kvinnligt, men att kunna läsa av kunden är givetvis en förutsättning för att lyckas i yrket. Inspiration hittar hon ute i folklivet, i arkitekturen runtomkring, i filmer, på loppisar och i årstidernas skiftningar.
– Jag letar aktivt efter idéer, snarare än att registrera saker undermedvetet. Sådan har jag alltid varit.
För Heidi är det naturligt att känna av stämningar när hon får uppdrag.
– Jag är nog känsligare än jag tror, för om jag gör en kistdekoration så tänker jag verkligen på döden. Och binder jag en brudbukett så känner jag kärleken jättetydligt.
Glad över yrkesvalet
Hon har jobbat som florist i 22 år och är fortfarande lika glad över sitt yrkesval. Numera är hon egenföretagare med uppdrag inom branschen, bland annat ger hon kurser och håller visningar runt om i landet.
– Den omedelbara responsen, åh, den gillar jag, säger hon med eftertryck.
Hon får den av kunderna när hon jobbar extra hos Interflora Blomsterhandel Mats-Ola Andersson i Kristianstad. Och hon får den när hon håller föredrag för florister på vidareutbildning och på mässor.
– Att skapa med blommor går ju undan, det passar mig. Jag skulle inte kunna vara möbelsnickare eller sitta och sy på en bonad i åratal. Jag vill se snabba resultat, säger hon.
För att se det här innehållet från res.cloudinary.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Tänker på hållbarhet
Heidi Mikkonen jobbar så hållbart som möjligt och väver ofta in miljöaspekten i sina uppdrag. Det kan handla om att göra arrangemang i nät av korslagda träpinnar som hon lagt i botten på en vas i stället för att använda syntetisk stickmassa, eller att jobba med säsongens blommor.
– Man måste få längta efter tulpaner och pioner, annars blir det slentrian. Många i branschen ser mig som en miljöambassadör och det är jag jättestolt över!
”Jag använder ofta återbruk"
Namn: Heidi Mikkonen
Ålder: 41
Gör: Frilansande florist med basen i Kristianstad.
År i yrket: 22
Tycker om: Variation och snabba puckar.
Styrka: Känsla för materialet och färgerna.
Brinner för: Hållbarhet och inspiration.
Heidis tre bästa tips
- Hitta en kunnig florist som förstår din stil och som du kan bli stammis hos, precis som du blir hos en frisör som känner ditt hår.
- Välj god kvalitet! Köp hellre en stor och dyr blomma än tio billiga.
- Utgå från säsongen. Fråga inte efter tulpaner på hösten!
Kontakter
Sofia KaareSocial media & Content specialist - Sociala medier och PR
Tel:08-634 44 18sofia.kaare@interflora.seBilder

Om
Om Interflora AB
Interflora i Sverige grundades 1923 av sex blomsterhandlare. Kärnverksamheten består idag av försäljning av Blommogram och gåvor via interflora.se. Interflora AB är marknadsledande i Sverige inom blomsterbud och Blommogram som säljs och utförs av cirka 550 anslutna butiker av vilka drygt 130 är Interflora-profilerade. Företaget driver även Chokladogram och Skicka Presenter. Kontoret finns i Alvik i Stockholm och där arbetar cirka 50 anställda.
Läs mer på www.interflora.se
Följ Interflora
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Interflora
Interfloras vd Nina Lindvall lämnar efter åtta år av tillväxt och utveckling6.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter åtta framgångsrika och händelserika år lämnar Nina Lindvall sin roll som vd för Interflora. Under hennes ledarskap har bolaget mer än fördubblat sin omsättning med förbättrad lönsamhet, genomgått en omfattande digital utveckling och blivit en del av MyFlower Group genom en försäljning i maj 2023. Hennes sista dag är den 31 mars 2025.
Mattias Haraldsson ny CFO för Interflora6.10.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Interflora har rekryterat Mattias Haraldsson som ny CFO för Interflora Sverige. Mattias har en lång och gedigen e-handels- och kommersiell kompetens på ledningsnivå från en rad olika branscher, senast som CFO på Fyndiq.
Ann Wåhlström designar Interfloras jubileumsvas27.4.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Inför Interfloras 100-årsfirande har glaskonstnären Ann Wåhlström fått i uppdrag att ta fram en jubileumsvas i två storlekar. Vasen, som fått namnet Tidevarv, släpps i begränsad upplaga och är tillverkad på Reijmyre glasbruk.
Sveriges största blomsterförmedlare Interflora fyller 100 år20.4.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
I år fyller Interflora, ett av Sverige mest välkända varumärken, 100 år. I dag är det ett framgångsrikt och växande företag som siktar framåt med en tydlig hållbarhetsagenda, ett bredare tjänsteutbud och en stark kedjeverksamhet.
Interflora donerar skulpturgrupp till Stockholm stad8.3.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande
På internationella kvinnodagen invigs ett nytt offentligt verk intill Observatorielunden i Stockholm. Skulpturgruppen Venus och Flora, som tillsammans bildar Venuspassagen, är skapad av konstnären Åsa Jungnelius och är en gåva från Interflora AB till Stockholms stad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum