Sarah Angelsiöö: "Jag vill skapa magi"

Butiken Gullvivan i Stockholm är välfylld. I kyldisken vippar vallmo intill slöjsilja som slagit ut i rosa skyar. Fantastiska fröställningar fångar blicken. Det märks tydligt att floristen Sarah Angelsiöö, som är ny ägare, har känsla för färg och form.
I slutet av maj tog Sarah över Gullvivan på Karlavägen 53, en av Stockholms äldsta blomsterbutiker med anor från 1905. Namnet har hon behållit, hon vill gärna vara en länk i den långa historien.
– Kyldisken är lite urplockad för tillfället, ursäktar hon sig när hon öppnar ett par timmar innan kunderna får komma in. Men sorterna som finns där berättar om Sarahs fingertoppskänsla.
Naturligt, magiskt och frodigt
– Jag vill att min stil ska kännas naturlig, att blommor och växter ska likna dem som växer i trädgårdarna. Det ska uppfattas som magiskt och frodigt. Vallmo och luktärter får flyga ut lite på sidan av buketten, det ger liv. Och jag älskar dova färger – smutsrosa, vinrött och alla de bruna nyanserna på hösten. Jag jobbar mycket med grönt och tycker om att pilla med det. Just nu finns det så fina olivkvistar.
För att se det här innehållet från res.cloudinary.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Sarah kombinerar också torkade växter med snittblommor. Den trenden är stark just nu och hon märker att kunderna snappat idén.
– Jag blandar gärna in torkat i färdigproducerade buketter, så att det syns direkt hur fint det blir.
Noga med skötselråd
Hållbarhetsaspekten av det torkade är en positiv bieffekt. Sarah tänker även på att köpa in närodlat när det finns och att ge kunderna skötselråd för att blommorna ska hålla så länge som möjligt när de kommer hem.
– Jag är noga med att påminna om att byta vattnet ofta och att inte använda kökssaxen när man snittar stjälkar. Det är något som många gör, utan att tänka på att porerna täpps till då.
För att se det här innehållet från res.cloudinary.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Blommor till Kenzas sagobröllop
Till vardags binder hon förstås mycket buketter, men som florist får man även specialbeställningar, som scendekorationer till event. Att tänka stort är en rolig utmaning. Det fick hon göra när influencern Kenza skulle gifta sig för ett par år sedan. Sarah, som samarbetade med en bröllopskoordinator, gjorde hela blomsterarrangemanget till vigseln och festen efteråt – brudbuketten med rosa rosor, vita pioner, klematis och grön mimosa, blomsterbåge, girlanger, bordsdekorationer och en stor blomstervägg som gästerna kunde fotograferas mot. Den bildade sedan fond bakom brudparet under middagen.
– Jag har flera fina minnen förknippade med mitt arbete, det här är definitivt ett av dem, säger hon.
För att se det här innehållet från res.cloudinary.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
"Mitt hjärta slår lite extra för bröllop"
Namn: Sarah Angelsiöö.
Butik: Interflora Gullvivan Stockholm.
Tycker om: Att låta hantverket spreta.
Styrkor: Entusiastisk, driven och kreativ, med en egen stil.
Favorituppdrag: Bröllop.
Sarahs 3 bästa tips:
- Var noga med skötseln av blommorna – ren vas, friskt vatten och inga blad under vattenytan.
- Våga blanda torkade blommor med färska.
- Snitta blommorna med en vass kniv, inte med kökssaxen!
Nyckelord
Kontakter
Sofia KaareSocial media & Content specialist - Sociala medier och PR
Tel:08-634 44 18sofia.kaare@interflora.seBilder

Om
Om Interflora AB
Interflora i Sverige grundades 1923 av sex blomsterhandlare. Kärnverksamheten består idag av försäljning av Blommogram och gåvor via interflora.se. Interflora AB är marknadsledande i Sverige inom blomsterbud och Blommogram som säljs och utförs av cirka 550 anslutna butiker av vilka drygt 130 är Interflora-profilerade. Företaget driver även Chokladogram och Skicka Presenter. Kontoret finns i Alvik i Stockholm och där arbetar cirka 50 anställda.
Läs mer på www.interflora.se
Följ Interflora
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Interflora
Interfloras vd Nina Lindvall lämnar efter åtta år av tillväxt och utveckling6.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter åtta framgångsrika och händelserika år lämnar Nina Lindvall sin roll som vd för Interflora. Under hennes ledarskap har bolaget mer än fördubblat sin omsättning med förbättrad lönsamhet, genomgått en omfattande digital utveckling och blivit en del av MyFlower Group genom en försäljning i maj 2023. Hennes sista dag är den 31 mars 2025.
Mattias Haraldsson ny CFO för Interflora6.10.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Interflora har rekryterat Mattias Haraldsson som ny CFO för Interflora Sverige. Mattias har en lång och gedigen e-handels- och kommersiell kompetens på ledningsnivå från en rad olika branscher, senast som CFO på Fyndiq.
Ann Wåhlström designar Interfloras jubileumsvas27.4.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Inför Interfloras 100-årsfirande har glaskonstnären Ann Wåhlström fått i uppdrag att ta fram en jubileumsvas i två storlekar. Vasen, som fått namnet Tidevarv, släpps i begränsad upplaga och är tillverkad på Reijmyre glasbruk.
Sveriges största blomsterförmedlare Interflora fyller 100 år20.4.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
I år fyller Interflora, ett av Sverige mest välkända varumärken, 100 år. I dag är det ett framgångsrikt och växande företag som siktar framåt med en tydlig hållbarhetsagenda, ett bredare tjänsteutbud och en stark kedjeverksamhet.
Interflora donerar skulpturgrupp till Stockholm stad8.3.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande
På internationella kvinnodagen invigs ett nytt offentligt verk intill Observatorielunden i Stockholm. Skulpturgruppen Venus och Flora, som tillsammans bildar Venuspassagen, är skapad av konstnären Åsa Jungnelius och är en gåva från Interflora AB till Stockholms stad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum