Erik Wisterberg till SvD – får fokus på näringslivets utmanare

Svenska Dagbladet genomför just nu den största redaktionella satsningen på tio år. Rekryteringen av Erik Wisterberg är en del av den. Han kommer närmast från nyhetssajten Breakit där han bevakat de stora nya aktörerna som stöper om näringslivet och varit redaktör för den agendasättande journalistiken.
Erik Wisterberg har vunnit Guldspaden för sitt wallraffande reportage om cykelbuden, nominerats till Årets journalist av Sveriges Tidskrifter och utsetts till en av framtidens mest inflytelserika journalister av TCO.
På Svenska Dagbladet kommer Erik Wisterberg att gå in som nyhetsreporter med fokus på hur digitaliseringen utmanar och förändrar såväl näringsliv som samhälle.
– Digitaliseringen genomsyrar hela näringslivet och samhället och det är viktigt att vi nu verkligen ställer de relevanta frågorna om den förändring som sker. Med Erik Wisterberg får vi en otroligt skicklig och nytänkande reporter som kommer att lyfta och utveckla vår journalistik, säger Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.
Erik Wisterberg – som även är aktuell med reportageboken “Sveriges nya miljardärer” tillsammans med Jon Mauno Pettersson – börjar på Svenska Dagbladet den 7 januari.
– SvD:s storsatsning på kvalitetsjournalistik för den digitala eran känns otroligt spännande. Jag är både stolt och glad över att få bli en del av den när framtidens morgontidning ska formas, säger han.
Svenska Dagbladet är inne i ett omfattande förändrings- och utvecklingsarbete i syfte att stärka både journalistiken och positionen på mediemarknaden. Nyligen värvades Åsa Erlandsson till nyhetsredaktionen, Anders Billing till SvD Näringsliv och för ett par veckor sedan tillträdde Hannes Delling den nya tjänsten som redaktör för undersökande journalistik.
– Vårt övergripande mål är att skapa engagemang och långsiktiga relationer med läsarna, och för att nå det måste vi satsa på journalistik som är relevant och svarar mot de krav som ställs på en modern tidning. Med de här rekryteringarna fyller vi på med viktig kompetens för att fortsätta utveckla Svenska Dagbladet, säger publisher Anna Careborg.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Careborg, publisher, SvD. E-post:anna.careborg@svd.se.
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. E-post: daniel.kederstedt@svd.se
Erik Wisterberg, tillträdande reporter, SvD. Tel: 073-593 10 30. E-post: erik@breakit.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
