Stabil tillväxt för Schibsted

För koncernen som helhet ökade intäkterna under det tredje kvartalet med 6 procent, till 4 600 Mnok (4 358 Mnok), och resultatet (Ebitda) landade på 1045 Mnok (865 Mnok).
Starkt kvartal för digitala prenumerationsintäkter
Schibsteds digitala prenumerationsintäkter uppgick under kvartalet till 225 Mnok (174 Mnok), vilket motsvarar en ökning på 30 procent jämfört med samma period i fjol.
Aftonbladets digitala prenumerationsintäkter uppgick till 35 Mnok (29 Mnok), en ökning med 20 procent. Aftonbladets totala omsättning landade på 375 Msek (425 Msek), medan resultatet uppgick till 22 Msek (24 Msek).
Schibsteds morgontidningar, där SvD redovisas, hade en sammanlagd omsättning för kvartalet på 830 Mnok (825 Mnok). Resultatet uppgick till 87 Mnok*, en ökning på 16 procent. SvD redovisar ett stigande resultat jämfört med samma period i fjol.
– Vi satsar ständigt på att förbättra användarupplevelsen i våra digitala tidningar. Både Aftonbladet och Svenska Dagbladet ser stigande digitala prenumerationsintäkter tack vare en ökad betalningsvilja hos läsarna. Tidningarna har god kostnadskontroll, med lägre kostnader i Q3 jämfört med föregående år, vilket är en förutsättning för vår långsiktiga styrkeposition, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.
Svag annonsmarknad
Intäkterna från displayannonser föll under kvartalet, till följd av en generellt svag annonsmarknad, samt kraftigt sjunkande annonsintäkter från spelbolagen. De digitala annonsintäkterna för Aftonbladet sjönk med 25 procent under kvartalet.
Stigande omsättning för Blocket
Sweden Marketplaces, som vid sidan av Blocket även består av Qasa och BytBil, ökade omsättningen med 7%** till 260 Msek (250 Msek). Tillväxten drivs huvudsakligen av stigande intäkter från bilannonser.
Samtidigt fortsätter Blocket att investera för långsiktig tillväxt vilket påverkar marginalen negativt. Resultatet detta kvartal landade på 127 Msek för Sweden Marketplaces, en minskning från 141 Msek motsvarande kvartal föregående år.
Under kvartalet förvärvades Jobbsafari.se, som kompletterar Blocket Jobbs och Stepstones erbjudande. Blockets jobbsajter har nu en total trafik på 500 000 unika besökare per vecka och ett dagligt utbud på cirka 30 000 jobbannonser.
– Med tre starka jobbsajter kommer Blocket att kunna ge sina kunder en ökad möjlighet att matcha rätt kandidat med rätt jobb, säger Raoul Grünthal.
Internationell expansion i fokus för Schibsted Next
De verksamheter som återfinns inom Schibsted Next (bland annat Distribution, Finansiella tjänster och venture-verksamheten) har en positiv intäktsutveckling.
Låneförmedlaren Lendo noterar en stark tillväxt i Sverige för tredje kvartalet och tar nu nästa steg mot en fullskalig internationell expansion.
– Vi vet att det går att öka transparensen på lånemarknaden och fortsätter därför att satsa på Lendo. Redan idag finns bolaget på sex marknader och den internationella satsningen leder nu till att vi skapar en global hub i Oslo och ansöker om att få PSD2-licens***, säger Grünthal.
Inom venture-verksamheten har Schibsted hittills i år gjort 14 investeringar, och fortsätter därmed att stärka positionerna inom flera områden. Inte minst gäller det health-tech, där den senaste investeringen är svenska MindApps.
* Med IFRS 16. Utan IFRS 16 är resultatökningen på 4 procent.
** Justerat för borttag av licensintäkter från Adevinta och vissa intäkter överförda från Blocket till News Media [Mäklarprodukt] var den underliggande intäktsutvecklingen 7 procent.
*** PSD2 är EU:s betaltjänstdirektiv som trädde i kraft i maj 2018. Syftet med direktivet är dels att främja innovationer inom betalningar och andra finansiella tjänster. Direktivet syftar också till att skydda konsumenter mot bedrägerier.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
