Veiby fyra i Spanien

− Det har inte varit stolpe-in i år, men positivt är att vi har varit med och kämpat om pallplats i alla tävlingar vi har kört, summerar Veiby.
Det spanska VM-rallyt började med en grusetapp på fredagen. Veiby/Andersson hade farten uppe från start med sin Polo GTI R5 och låg trea efter första dagen.
− Vi tappade tio sekunder på SS 2 när vi var tvungna att backa efter att ha kört rakt fram i en sväng, men i övrigt var det väldigt bra fart på gruset under första loopen.
På fredagskvällen var det ett digert jobb för alla mekaniker att ställa om bilarna till asfalt inför de kommande två etapperna.
− På asfalten började det riktigt bra och vi fann rytmen snabbt, men på tredje sträckan fick vi punktering och fick stanna för att byta hjul, berättar 23-åringen från Kongsvinger.
Veiby tappade flera minuter och trillade förstås ner i sammandraget, utan rimlig chans till klassvinst. Dessutom blev det lite följdfel efter punkteringen vilket stökade till det ytterligare.
Resten av rallyt blev det till att försöka plocka de placeringar som gick. Inför söndagen låg Veiby på femte plats i WRC 2.
− Sista dagen var målet att sätta så bra sträcktider som möjligt och det tycker jag att vi gjorde, men det blev också en smygpunktering. Lite för många punkteringar som gör att vi inte är med och slåss i toppen denna helgen.
Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-chefen Tommy Kristoffersson är inne på samma spår i sin analys.
− Vi vet inte varför vi har fått de här punkteringarna. Det är tråkigt, för tempot är ju där. Ole Christian tog flera sträcksegrar när det fungerade.
Kristoffersson nämner också den psykologiska effekt återkommande punkteringar kan få.
− Det stör alldeles för mycket om man känner en oro för att det ska hända igen. Det finns inte marginal för sånt när det är många som åker fort. Man måste kunna åka flat out och lita på att det fungerar, säger Tommy.
Veiby tog sig ändå upp på fjärdeplats i klassen på sista sträckan och var alltså inte långt från pallen, trots problemen.
WRC 2-säsongen är nu över för den svensk-norska duon, som under året också har hunnit med att köra hem ett guld i norska mästerskapet. Hur relationen mellan Veiby och Volkswagen Dealerteam BAUHAUS kommer att se ut framöver återstår att se. Tommy Kristoffersson förklarar:
− Vi får analysera och titta över det vi har gjort i år tillsammans med Ole Christian, Jonas och Even Management. Vi har ju själva inte klart med en fortsättning från Volkswagen, men bilen finns här och personal har vi. Så sett är vi tillgängliga för ett uppdrag.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder




Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum