Trafikanter utan reflexer – rena mörkret
Under vintermånaderna blir det mörkt ute tidigt på dygnet. Det är mörkt både när vi går eller cyklar till förskolan, skolan eller arbetet, och när vi är på väg hem. Att bära reflex är ett enkelt sätt att skydda sig själv från att bli påkörd och skadad av bilar, cyklar och andra fordon. Den som bär reflexer syns mycket bättre och på längre avstånd än den som är utan.
Förra året omkom 324 personer i trafiken och 2 195 personer skadades svårt, enligt officiell statistik från polisrapporterade olyckor. 34 personer som dödades och 241 av de som svårt skadades var gående. Drygt hälften av alla olyckor med omkomna fotgängare skedde i november-december.
– Att använda en reflex är viktigt i alla miljöer. Somliga kanske tror att gatubelysning räcker för att synas i trafiken, men de flesta olyckor med fotgängare inblandade sker i tätbebyggda områden och städer där det finns gott om gatlyktor, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på försäkringsbolaget If.
När If frågade 3 518 svenskar under hösten förra året svarade nära 3 av 10 att de inte använder reflex under den mörka delen av året.
Reflexen gör stor skillnad
Med mörk klädsel upptäcks man inte förrän tidigast på 20-30 meters avstånd av bilförare. Med ljusa kläder, vilket sällan är fallet på vintern, kan man upptäckas på 60 meters håll. Med reflex syns man på 125 meters håll. Bilens bromssträcka blir dessutom 2-4 gånger längre vid halt väglag.
– Reflexen ska helst bäras på sådant sätt att den rör sig, då syns de bäst. Det kan vara att de sitter på armar eller ben, eller att de hänger i ett snöre eller kedja. Placera gärna reflexen lågt så syns de bra i bilens halvljus. Det viktigaste är dock att ha en reflex. Hellre en som är orörlig än ingen alls, säger Irene Isaksson-Hellman.
En reflex är en optisk produkt som bör hanteras försiktigt. En reflex blir snabbt gammal. Helst ska den bytas ut varje år.
– Du kan kontrollera att reflexen fungerar bra genom att lysa på den på cirka fyra meters håll. Jämför gärna en gammal med en ny, och om den gamla reflexen syns sämre bör du byta ut den, säger Irene Isaksson-Hellman.
Det bör finnas uppgifter på förpackningen om att reflexen är certifierad och var detta är utfört. I Sverige är det SP (Sveriges tekniska forskningsinstitut) som testar och certifierar fotgängarreflexer.
Enligt lag ska det i mörker finnas reflexer på cyklar, mopeder, rullstolar, sparkar, traktorer, hästfordon, släpfordon som dras av traktor eller motorredskap.
Det vanligaste skälet att inte ha reflex är att det glöms bort. Men många väljer också aktivt bort reflexen för att det är fult, opraktiskt eller känns töntigt, visar en tidigare undersökning av If.
– För att fler ska vilja bära reflex och synas i mörkret har det kommit reflexkollektioner med nya plagg och accessoarer de senaste åren. En reflekterande mössa eller väska kan vara ett bra alternativ för den som inte vill ha en vanlig, mer traditionell reflex, säger Irene Isaksson-Hellman.
Nyckelord
Kontakter
Jessica HjälmeredPresschef
Tel:076 869 10 82jessica.hjalmered@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Var tredje svensk känner julstress – främst på grund av ekonomin18.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Var tredje svensk upplever stress eller oro inför julen. Av dessa anger nästan fyra av tio att privatekonomin är den främsta orsaken. Det visar en ny undersökning från If.
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
