Årets största utmaning för Kristoffersson

− Den största utmaningen i år, kanske den mest utmanande racingbanan i hela världen, säger Kristoffersson och utvecklar sitt resonemang:
− Nürburgring var en stor utmaning, men där hade jag ändå varit tidigare. Den här är helt ny för mig. Det är en lång bana och därmed svår att lära sig på kort tid. Visst, jag har kört simulator, men man får inte med sig alla hopp och ojämnheter där.
Trots att Cirucito de Guia är en stadsbana är topphastigheten mycket hög, ännu en kittlande faktor.
− Vi kommer att slipstreama i 265-270 km/h mellan murarna. Det gäller att ha respekt för det och växa fram i tryggheten.
Volkswagen-kollegan Rob Huff har dominerat i Macau genom åren och har större erfarenhet än alla andra.
− Han kommer att ligga långt fram. Det här är hans trumfkort, men det bör ju vara en fördel att vi kör i samma team.
Kristofferssons egna förväntningar är aningen nerskruvade, men han vill inte kalla dem blygsamma.
− Egentligen mer realistiska. Det är orimligt att tro att rookie-förarna ska kunna mäta sig med dem som varit där tidigare. I alla fall om man tittar på tidigare års resultat.
Deltävlingen i Japan för några veckor sedan blev en trevlig upplevelse för Johan och Sébastien Loeb Racing. Faktum är att endast mästerskapsledande Esteban Guerrieri plockade fler poäng än Kristoffersson gjorde med sin Golf GTI TCR på Suzuka-banan.
− Vi fick absolut mycket bra att ta med oss därifrån, men det kräver mycket jobb att analysera oss själva och få fram vad det var vi gjorde bra.
Resan till den administrativa lilla regionen i södra Kina innebär också en ny dygnsomställning. Problemet med den senaste försökte Kristoffersson möta med tidiga löpturer strax före avresan. Fungerade det?
− Det kan vi jämföra efter den här helgen, för nu har jag inte gjort det, men det är bara fem-sex dagar sedan jag kom tillbaka i den normala zonen efter senaste resan, berättar Johan.
Den gångna helgen släppte också den dubble världsmästaren i rallycross ifrån sig sin titel som regerande, i och med att Timmy Hansen kröntes till 2019 års mästare. Det blev en rekordjämn säsong med Hansen och Andreas Bakkerud på samma poäng i totalställningen. En stark kontrast till förra säsongen när Johan vann med rekordmarginalen 93 poäng.
− Det bara att gratulera och det kan i alla fall inte bli jämnare än det blev. Jag sa redan i mars att Timmy skulle vinna och jag fick rätt, även om han gjorde det onödigt spännande.
WTCR Macau
Fredag
1:50 Kval
6:35 Q1
7:10 Q2
7:35 Q3
Lördag
7:55 Race 1
Söndag
1:45 Race 2
4:25 Race 3
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder





Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum