Aftonbladet Morgon görs om till nytt format

– Vi har formulerat frågan: Om vi skulle göra ett morgonerbjudande online i dag, hur skulle det se ut? Vi kom fram till att vi behöver ett helt nytt erbjudande, som är anpassat för ett online-beteende, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Också fortsättningsvis kommer Aftonbladet ha fokus på både nyhetsvideo och mixmaterial, men på ett nytt sätt – både när det gäller hur det görs och hur det presenteras för tittarna.
– Exakt vad vi kommer erbjuda våra läsare vill vi inte avslöja riktigt än. Det finns flera spännande exempel internationellt. För oss är det viktigt att vi har ett uttryck som tilltalar hela Aftonbladets målgrupp, då måste vi i högre utsträckning ta hänsyn till de ungas användarbeteende, säger Andreas Landmark, redaktionell videochef på Aftonbladet.
Aftonbladet Morgon har förutom i Aftonbladets kanaler också sänts tillsammans med NENT Group, i broadcastform på TV3 och på Viafree. Men att samarbetet kring Aftonbladet Morgon tar slut i dess nuvarande form betyder inte att samarbetet mellan NENT Group och Aftonbladet upphör.
– Vi har, tillsammans med NENT Group, gjort ett fantastiskt program i tre år. Men medielandskapet har förändrats och ser i dag annorlunda ut. Aftonbladet är och ska vara Sveriges primära nyhetskälla med ett beteende primärt i mobilen. Vi har varit otroligt nöjda med samarbetet med NENT Group och kommer att hitta nya former för det, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
En projektgrupp utvecklar nu Aftonbladets nya koncept för lansering våren 2020. Redaktionen organiseras på ett nytt sätt för att kunna producera avancerad videojournalistik online och en ny morgonupplevelse. Ny kompetens inom videografik tillförs.
– Min enkla ambition är att vi ska leverera Sveriges bästa kvällstidningsjournalistik i videoform, säger Andreas Landmark.
Ett antal projekttjänster knutna till broadcastproduktionen kommer att påverkas av förändringarna.
Aftonbladet Morgon sänds i TV3 och Viafree samt i Aftonbladets digitala kanaler till och med den 20 december.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Andreas Landmark, redaktionell videochef. Tel: 070-162 25 36. E-post: andreas.landmark@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Karin Schmidt, redaktionschef. Tel: 070-162 24 59. E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
