Aftonbladet tar nästa steg för nyheter online – lanserar helt ny nyhetstjänst

När Aftonbladet startade en särskild breaking news-desk 2015 innebar det en förändring av den digitala journalistiken. Redaktioner från många olika länder besökte Aftonbladet för att se hur breaking news-desken arbetade och integrerade video i nyhetsarbetet.
– Alla tog efter då, och nu är det dags att ännu en gång utveckla den uppdaterande journalistiken. Med Supernytt ska vi säkra Aftonbladets nyhetsposition som nummer ett. När vi testade tjänsten i somras fick vi ett fantastiskt gensvar från våra läsare, säger Michael Poromaa.
Den nya tjänsten har utvecklats tillsammans med Aftonbladets norska koncernkollegor på VG, där den också gjort succé. Med Supernytt blir Aftonbladet både snabbare och spetsigare i rapporteringen om Sverige och världen, samtidigt som startsidan får en bredare mix. Förutom den konstanta nyhetspulsen får läsarna också en snabb överblick kring nyhetsläget just nu och kan hålla sig uppdaterade om vad som hänt under natten.
– Aftonbladet är hela Sveriges nyhetspuls, 3,6 miljoner svenskar vänder sig varje dag till oss digitalt för att veta vad som hänt. Det har vi tagit fasta på när vi utvecklat Supernytt, som blir en unik breaking news-tjänst och som kommer att stärka helhetsupplevelsen av Aftonbladet, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Efter sommarens testveckor har Aftonbladet tillsammans med VG utvecklat Supernytt för att göra den mer läsarvänlig – och där möjligheten att omedelbart kommunicera med Aftonbladets breaking-reportrar är en viktig del. På Aftonbladets startsida ersätter Supernytt den tidigare “Senaste nytt”-rutan.
– Supernytt är ett verktyg där jag och mina kollegor, förutom att leverera blixtsnabba nyheter, även kan ha direktkontakt med läsarna och svara på frågor kring nyhetsarbetet. Jag tycker att det ska bli jättekul att dra igång detta då det kommer att göra oss ännu snabbare. Dessutom kan vi snabbt få återkoppling på vår rapportering, vilket jag tror uppskattas av våra läsare, säger Ebba Thornéus, reporter på breaking-desken.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Michael Poromaa, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-579 23 62. E-post: michael.poromaa@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Länkar
Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
