Svag krona pressar modehandelns marginaler ytterligare

Enligt Svensk Handels Stilindex minskade försäljningen med 1,3 procent inom klädhandeln och med 4,1 procent inom skohandeln under perioden januari till augusti i år. Samtidigt växer omsättningen i den rena e-handeln med modevaror i hög takt, med 13 procent under första kvartalet och med 12 procent under det andra.
Den försvagade kronkursen har påverkat modehandelns priser och marginaler negativt. Den bidrog till att importpriserna steg med 5 procent mellan maj och augusti, samtidigt som priserna mot konsument pressades ned och minskade med 0,7 procent. För hela perioden januari till augusti steg importpriserna för kläder och skor med 5,7 procent samtidigt som konsumentpriserna sjönk med 1,1 procent.
- Den fördjupade internationella konkurrensen innebär att priserna sätts globalt medan kostnaderna för hyror och arbetskraft fortsatt sätts på den svenska inhemska marknaden. Minskade konsumentpriser samtidigt som importpriserna går upp är ett tecken på den stenhårda konkurrensen och att företagen inte kan kompensera sig för de stigande importpriserna, vilket pressar lönsamheten, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Sneakerstrenden bryter ny mark i skohandeln
Den fysiska skohandeln har haft det tufft, men det finns ljusglimtar. Sneakers, som blev årets modejulklapp förra året, har trotsat nedgången.
- Det starka sneakersmodet har trotsat nedgången och står för en fortsatt positiv trend i skohandeln, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil.
Tillväxten för kläder och skor på nätet är fortsatt stark. Digitaliseringen skapar möjligheter till nya affärer och bättre varuflödesstyrning och både kedjor, varumärken och butiker kan hitta nya kunder på marknader utanför Sverige.
Omställningen hämmas dock fortfarande av en trögrörlighet som hänger samman med hyreskontrakt, investeringar, öppettider och anställningar.
- Det ser ut att bli fortsatt tufft 2019, men de som varit tidigt ute med sin omställning borde kunna skönja ljuset i tunneln, konstaterar Maria Sandow.
Nyckelord
Kontakter
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Bilder

Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Ny ordförande och nya ledamöter till Svensk Handels styrelse15.5.2025 11:42:34 CEST | Pressmeddelande
Vid Svensk Handels årsstämma som ägde rum under torsdagen, valdes Nina Jönsson, vd för ICA-Gruppen till ny ordförande i Svensk Handel. Därutöver valdes Anders Görling, CFO för IKEA Svenska Försäljnings AB, Kicki Kopsch, vd för Y. Carlstedt AB, Henrik Kroon, kommersiell utvecklingschef för Hennes & Mauritz GBC AB, samt Anders Torell, vd för Coop Sverige AB in i Svensk Handels styrelse.
Varmare väder i april gav ny energi till modehandeln14.5.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ovanligt varm aprilmånad innebar ett försiktigt uppsving för modehandeln, där lågprissegmentet stack ut särskilt positivt. Modeföretagen hoppas nu på fortsatt medvind in i sommaren.
Nya kollektivavtal tecknade för tjänstemän inom handeln13.5.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handel har kommit överens med Unionen och Akademikerförbunden om nya kollektivavtal för tjänstemän inom handeln. Avtalen följer märket med ett avtalsvärde på totalt 6,4 procent över 24 månader.
Svårt att välja gåva? Svensk Handel lanserar Gåvoexperten12.5.2025 11:55:11 CEST | Pressmeddelande
Att ge gåvor är en tidlös handling som är djupt rotad i vår kultur och våra relationer. Gåvor är en självklar del av våra liv. Vi ger för att fira och visa uppskattning. Men trots att det känns naturligt att ge, kan det vara svårt att veta vad man ska ge. Det som borde vara enkelt blir lätt komplicerat. Därför lanserar Svensk Handel nu Gåvoexperten, en guide för den som vill ge rätt gåva vid rätt tillfälle.
Fortsatt nedgång i handeln med begagnat28.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand-försäljningen i mars visar för andra månaden i rad på en nedgång jämfört med samma månad i fjol. Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator uppgick begagnatförsäljningen till 1,2 miljarder kronor – vilket är drygt 20 procent lägre än mars 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum