Svensk Handel

Varmare väder i april gav ny energi till modehandeln

Dela

En ovanligt varm aprilmånad innebar ett försiktigt uppsving för modehandeln, där lågprissegmentet stack ut särskilt positivt. Modeföretagen hoppas nu på fortsatt medvind in i sommaren.

Försäljningen av skor ökade med 4,2 procent och kläder med 2,9 procent i april jämfört med samma månad 2024, enligt Svensk Handels Stilindex. Uppgången drivs främst av e-handeln, medan fysiska butiker såg en mer blygsam tillväxt.

April 2025

Total handel

Fysisk handel

E-handel

Kläder

2,9%

1,1%

9,1%

Skor

4,2%

3,1%

8,2%

– Vädret har en stor påverkan på klädinköpen, och det ser vi också här. Det är så klart glädjande att se en ökning i försäljningen, som är särskilt tydlig inom e-handeln, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

I år inföll påsken i april, och möjligen kan fler lediga dagar ha bidragit till e-handelns ökning i år, jämfört med förra året då den inföll i mars. I den fysiska handeln var ökningen mer modest: 3,1 procent för skor och 1,1 procent för kläder. Lågprissegmentet gick starkast, medan mellan- och premiumsegmenten var något mer avvaktande.

– Att lågpris ökar mer än övriga segment kan vara ett tecken på att konsumenterna fortsatt är försiktiga. Många hushåll gör aktiva val för att hålla nere utgifterna i tuffa ekonomiska tider, och konkurrensen om varje krona är hård, säger Sofia Larsen.

Företagen letar fortfarande efter ljuset i slutet av tunneln

Trots månadens uppgång är framtidsutsikterna fortsatt osäkra. Svensk Handels Handelsbarometer visar att stora delar av branschen har en pessimistisk syn på den närmaste framtiden, vilket sannolikt förklaras av det oroliga omvärldsläget och hushållens begränsade köputrymme. Riksbankens agerande är av stor betydelse för hushållen i det rådande läget. Det var väntat, men ändå olyckligt, att Riksbanken inte aviserade för en räntesänkning i förra veckan.

– Vi kommer alltid glädjas åt positiva siffror, men osäkerheten är fortfarande stor ute bland såväl företag som konsumenter. Förutsättningarna för handeln måste förbättras, och konsumenternas köpkraft stärkas, om vi ska se en verklig vändning. Det ligger i allas intresse att Sverige förblir ett välmående handelsland, säger Sofia Larsen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Sofia Larsen är vd för Svensk Handel
Sofia Larsen är vd för Svensk Handel
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye