Petra Wikström blir ny Director of Public Policy i Schibsted

Petra Wikström kom till Schibsteds public policy-team för ett år sedan och har fram till i dag varit den i teamet som haft fokus på att bevaka och driva public policy-frågor på EU-nivå. När hon nu går in i rollen att leda arbetet gör hon det utifrån en imponerande och unik kombination av 20 års erfarenhet från olika roller inom både medieföretag och medieorganisationer. Innan Petra Wikström kom till Schibsted arbetade hon bland annat för Bonnier AB, TV4, finska MTV och Association of Commercial Television i Bryssel.
– Vi är väldigt glada över att Petra nu går in i rollen som Director of Public Policy. Schibsted ska inte bara vara en ledande aktör på de digitala marknaderna, vi ska också vara med och bidra i den offentliga debatten för att förbättra vårt samhälle, säger Kristin Skogen Lund.
När Karin Pettersson nu blir kulturchef på Aftonbladet fortsätter Petra Wikström tillsammans med sitt team hålla fokus på regleringen av sociala nätverk, något som teamet arbetat aktivt med under året.
– Jag är stolt över att gå in i den här rollen på Schibsted och att få vara med och driva vårt arbete för att få ett balanserat regelverk för den digitala marknaden. En rättvis konkurrensmiljö online, liksom möjligheten att använda data, är avgörande för utvecklingen av våra tjänster och den oberoende journalistiken. Det är också viktigt att vi får fungerande regelverk för sociala nätverk i kampen för att säkerställa demokrati och yttrandefrihet online, säger Petra Wikström.
I november presenterade Schibsteds public policy-team sin första rapport om hur koncernen ser på reglering av sociala nätverk, Ensuring democracy and freedom of speech online - a need for a balanced regulation of social networks.
– Det här är en av vår tids stora frågor och en enorm utmaning som både mediebranschen och samhället i stort måste förhålla sig till. Public policy-teamet har fullt fokus, och jag är mer än trygg med att lämna över till en så otroligt erfaren och duktig person på området som Petra, säger Karin Pettersson.
Petra Wikström tillträder tjänsten den 1 januari 2020.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Petra Wikström, tillträdande Director of Public Policy i Schibsted. Tel: 072-250 12 49. E-post: petra.wikstrom@schibsted.com.
Johan Lindbladh, kommunikationschef, Schibsted Sverige. Tel: 070-820 44 05. E-post: johan.lindbladh@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
