Svenska B2B-företag: ”Amazon är inget för oss”

Svenska företag med B2B-försäljning är överens. Externa digitala marknadsplatser är inget för dem. Det visar Sveas rapport Digital försäljning till företag. Där har fler än 500 B2B-företag svarat på frågor gällande deras inställning till externa digitala marknadsplatser. Undersökningen visar att 86 procent inte överväger att använda en digital extern marknadsplats för sin digitala försäljning. Den vanligaste anledningen till det är att företagets produkter/tjänster inte passar där, det uppger två av tre. Konkurrensen på marknadsplatserna verkar dock inte skrämma företagarna. Endast en procent uppger nämligen att konkurrensen är för hård.
– Som företagare bör man sätta sig in i hur dessa marknadsplatser kan påverka verksamheten. Det finns nämligen både utmaningar och möjligheter med att finnas där. Här bör företag ha ett mer öppet sinne. Det kan ge företag ytterligare exponering samtidigt som de når marknader de tidigare inte bearbetat, säger Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea Ekonomi.
Digitala marknadsplatser – en global succé
Trots svenska företagares skeptiska inställning till marknadsplatserna gör de succé runt om i världen. Amazon omsätter årligen ungefär 90 miljarder kronor och fortsätter att växa. Ett tydligt bevis på att konceptet är uppskattat. Även om Amazon och liknande alternativ inte finns på den svenska marknaden i dagsläget bör företagare vara medvetna om fördelarna. Thomas Svensson har därför listat tre viktiga aspekter med digitala marknadsplatser.
Tre fördelar med externa digitala marknadsplatser:
Smidighet
Försäljning på en extern marknadsplats innebär flera fördelar. Du slipper exempelvis utveckla den digitala plattformen själv samtidigt som centrala avtal för logistik och betallösningar redan finns på plats.
Större synlighet
Att sälja sina varor eller tjänster via exempelvis Amazon innebär ökad synlighet. Det kan också ge dig en bättre ranking på̊ Google eftersom du kan få trafik från de stora marknadsplatserna.
Fler konverteringar
Det kan också hjälpa till att bygga legitimitet till ditt varumärke. Kunder som aldrig köpt av dig tidigare kan vara svåra att konvertera. Men genom att sälja på̊ en etablerad marknadsplats kan kunderna känna sig mer trygga under köpprocessen.
Ta del av rapporten i sin helhet
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 23 maj till 11 juni 2019. Totalt har 501 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Bilaga
Överväger ni att sälja företagets produkter/tjänster via externa digitala marknadsplatser, t.ex. Amazon, CDON, Alibaba, Ebay?
|
Totalt |
|
|
Nej |
86 % |
|
Ja |
7 % |
|
Gör det redan |
4 % |
|
Vet ej |
3 % |
Varför överväger ni att inte sälja företagets produkter/tjänster via externa digitala marknadsplatser?
|
|
Totalt |
|
Våra produkter/tjänster passar inte där |
66 % |
|
Inget för B2B-företag |
9 % |
|
Skulle troligen inte påverka vår lönsamhet |
6 % |
|
Det är för komplicerat/saknar teknisk know-how |
2 % |
|
Konkurrensen är för hård |
1 % |
|
För dyrt |
0 % |
|
Annat |
23 % |
|
Vet inte |
2 % |
Kontakter
För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea Ekonomi
070-529 42 00
patrik.widlund@svea.com
Bilder
Om
Om SveaSvea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

