Så firar Arla in julen med Leila och Aftonbladet
Lagom till adventstider kan svenska folket ta del av välkända matprofilen Leila Lindholms egna knep för att baka julens godaste pepparkakor. Via inspirerande videoinnehåll, inspelat hemma i tv-kockens eget kök, väljer Arla att slå ett slag för sitt smör som en given del av alla julbak som stundar i december.
– Tillsammans med vår mediebyrå Carat utmanade vi Schibsted med en brief tidigare i höstas, där vår önskan var att hitta engagerande uttag med vår produkt i fokus. Viktigt för oss var att säkerställa en bred räckvidd, men också intressant och relevant material för vår målgrupp, säger Sue Bee Yoon på Arla, och fortsätter:
– Schibsted har lyckats leverera på alla dessa KPI:er med den lösning de tagit fram.
Schibsted Brand Studio, som är Schibsted Marketing Services kreativa avdelning, har ansvarat för produktionen. Och tack vare Aftonbladets vertikal Mat & Dryck – som på bara ett år växt till en av Nordens största matsajter – kan Arlas innehåll finnas i rätt kontext mot rätt målgrupp. Kampanjen publiceras i anslutning till relaterat redaktionellt innehåll, något som visat sig ge både högre effekt och genomtittning.
Via Aftonbladet erbjuder Schibsted Brand Studio olika distributionslösningar baserat på kundens önskemål. För att snabbt skapa hög räckvidd och frekvens erbjuds en lösning med autostart på startsidan. Men för Arla föll valet istället på en produkt med än mer fokus på engagemang, nämligen en click to play-lösning. Där väljer användaren själv att klicka på videopuffen på startsidan, för att sedan ta del av innehållet i Aftonbladets tv-spelare.
– Under våren genomförde Schibsted en stor studie kring native-video tillsammans med åtta annonsörer. Där fick både vi och våra kunder en rad värdefulla insikter kring hur man bäst gör videoinnehåll som användarna gillar, och hur vi ska distribuera det för att uppnå maximal effekt för kunden. Dessa insikter har gjort att vi nu kan vara ännu mer insiktsdrivna i våra rekommendationer, något som såklart var väldigt värdefullt i detta case med Arla, säger Ida Fridh, creative video-specialist på Schibsted Brand Studio.
Vill du också lära dig hemligheterna bakom julens godaste pepparkakor? Kolla Arlas kampanj här.
Team:
Creative Specialist: Ida Fridh, Schibsted Brand Studio
Video Producent: Aron Wahlgren och Anna Taflin, Schibsted Brand Studio
Client Manager: Max Ågestam, Schibsted Marketing Services
Mediebyrå: Carat
Kund: Arla
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lotta Tjulin Thörnqvist, Head of Creative Sales, Schibsted Brand Studio. Tel: 070-386 24 97 E-post: lotta.tjulin@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
