Ny rapport: Bara varannan afrikansk person namnges på bild i svensk media

Under 2017 fick 47 procent av de svarta afrikaner som var med på bild i den svenska biståndsrapporteringen sitt namn publicerat i anslutning till artiklarna. Trots att andelen ökat rejält de senaste åren är skillnaden fortfarande anmärkningsvärd – för vita människor är siffran 95 procent. Det visar rapporten #allaharettnamn.
- Det är glädjande att andelen personer som namnges ökar, och jag är stolt att säga att vår rapport bidragit till detta genom att sätta fokus på frågan. Men det räcker inte. Det är oacceptabelt att det är skillnad mellan hur många svarta afrikaner och människor med vit hudfärg som namnges, säger Anna Tibblin, generalsekreterare We Effect.
I årets rapport har vi också tittat på tio av de största tidningarnas webbupplagor, och här är tendensen att ännu färre afrikanska personer namnges. Bland de bilder från Afrika som publicerats i de undersökta webbupplagorna, får bara tolv procent av afrikanerna sitt namn publicerat.
- Detta är en tendens som jag hoppas att redaktionerna tar på största allvar. Att avbilda människor utan att ge dem ett namn gör det lättare att distansera sig ifrån dem. Att publicera namn är god publicistisk sed, men också ett väldigt konkret sätt att värna öppna samhällen och demokratin, säger Anna Tibblin.
Rapporten, som gjorts årligen sedan 2012 av biståndsorganisationen We Effect i samarbete med medieanalysföretaget Retriever, visar också att offerbilderna blir vanligare i rapporteringen. Under 2017 var 28 procent - eller en dryg fjärdedel - av det totala antalet biståndsbilder bilder på offer. Antalet offerbilder är den högsta på sex år.
Fler slutsatser från #allaharettnamn 2017:
- Rapporteringen om bistånd i Afrika ökade. Efter att ha varit på nedgång de senaste tre åren vände antalet artiklar upp igen 2017. Totalt 898 artiklar fanns att läsa i tryckt media, jämfört med 816 året innan.
- Det är bistånds- och insamlingsorganisationer som i första hand sätter agendan i biståndsrapporteringen. I mer än hälften av artiklarna är det representanter för organisationerna som uttalar sig. Under 2017 ökade också den svenska biståndsmyndigheten Sida sin synlighet. Lokalbefolkningen kommer däremot nästan aldrig till tals.
- Andelen offerbilder ökar och är nu den vanligaste typen av bild i rapporteringen. Drygt var fjärde bild i undersökningen framställer människor som offer
Rapporten är bifogad. Läs mer: https://weeffect.se/nyheter/
Om analysen: Medieanalysen i rapporten är gjord av medieanalysföretaget Retriever och baseras på cirka 900 nyhetsartiklar publicerade under 2017 i svenska tidningar. I årets rapport ingår även drygt 200 artiklar från tio av de största tidningarnas webbupplagor. Artiklarna handlar om svenska bistånd- och hjälpinsatser i afrikanska länder söder om Sahara. Analysen har ett särskilt fokus på vilka bilder som illustrerar tidningsartiklarna.
För ytterligare information – vänligen kontakta:
Helena Esscher, pressansvarig We Effect
Telefon: 070-104 0839
E-post: helena.esscher@weeffect.se
Nyckelord
Kontakter
Ola RichardssonPressansvarig
Tel:+46 709 720 709ola.richardsson@weeffect.orgBilder

Dokument
Om
We Effect arbetar för att utrota fattigdomen i världen. Vi fokuserar på jämställdhet, kvinnor och hjälp till självhjälp, där människor tillsammans organiserar sig. Då blir effekten att fler familjer får ökade inkomster, mat på bordet och tak över huvudet - och kan ta klivet ur fattigdomen för gott.
Följ We Effect
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från We Effect
We Effect vill leda företag mot 2030-målen19.10.2023 17:00:34 CEST | Pressmeddelande
Utan att näringslivet engagerar sig kommer vi aldrig nå 2030-målen. Biståndsinsatser måste stärkas upp med stöd av företag och privat kapital. We Effect har arbetat med ekonomisk utveckling i över 60 år. Nu startar de “Cooperative Business for Development Hub” för att skapa nya samarbeten mellan biståndsorganisationen och företag.
Coops kunder i Västerbotten samlade in 278 046 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:46:08 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlemmar som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Östergötland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:45:43 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Uppsala samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:45:11 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Södermanland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:44:30 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
We Effect