Ny rapport: Vanligare att svenska medier namnger afrikaner

Under 2016 fick 41 procent av afrikanerna som var med på bild i den svenska biståndsrapporteringen, sitt namn publicerat i anslutning till artiklarna. 2014 var motsvarande siffra endast 13 procent. Svenskar får dock i regel alltid sitt namn i tidningen.
– Det är en anmärkningsvärd och positiv uppgång. Förhoppningsvis ser vi början på ett paradigmskifte där medierna behandlar alla lika. Alla har ett namn, det ska inte spela någon roll om du bor i Kalmar eller Kampala, säger Anneli Rogeman, vd för We Effect.
Rapporten, som gjorts årligen sedan 2012 i samarbete med Retriever, visar att offerbilderna blir vanligare i rapporteringen. Under 2016 dubblerades antalet offerbilder och utgjorde då en femtedel av det totala antalet biståndsbilder. Ökningen förklaras främst av torkan och hungersnöden i östra och södra Afrika.
Parallellt med att offerbilderna ökade under 2016, avbildades samtidigt väsentligt fler personer i Afrika som verksamma och aktiva. Aktiva bilder förekom i 32 procent av rapporteringen, att jämföras med 23 procent under 2015 och 10 procent under 2014.
Ytterligare slutsatser från rapporten ”#allaharettnamn – bilden av svenskt bistånd i Afrika 2016”:
- Uppmärksamheten kring svenskt bistånd minskade för andra året i rad. Under 2016 skrevs det 900 artiklar om ämnet, jämfört med 1 221 artiklar under 2014.
- Biståndet har debatterats mer i medierna. Under 2015 stod ledarskribenter och krönikörer för en enda procent av den samlade rapporteringen. Under 2016 ökade deras andel kraftigt, till tio procent.
- Var tionde artikel i biståndsrapporteringen under 2016 handlade om biståndsresultat. Under perioden 2011–2014 var motsvarande andel två procent.
Om analysen: Medieanalysen i rapporten är gjord av Retriever och baseras på 900 nyhetsartiklar publicerade under 2016 i svenska tidningar, samt SVT:s och SR:s webbsidor. Artiklarna handlar om svenska bistånd- och hjälpinsatser i afrikanska länder söder om Sahara. Analysen har ett särskilt fokus på vilka bilder som illustrerar tidningsartiklarna.
Rapporten bifogas som en PDF.
För ytterligare information – vänligen kontakta:
Ola Richardsson, enhetschef opinion och insikt, We Effect
Telefon: 070 – 106 31 58, E-post: ola.richardsson@weeffect.se
Ioanna Lokebratt, medieanalytiker, Retriever
Telefon: 0760-00 10 30, E-post: ioanna.lokebratt@retriever.se
Nyckelord
Kontakter
Ola RichardssonPressansvarig
Tel:+46 709 720 709ola.richardsson@weeffect.orgHelena Kilström EsscherPressansvarig We Effect - Medier, presskontakter, omvärld, opinion
Tel:070 – 104 08 39 08-120 37139helena.esscher@weeffect.seBilder

Dokument
Om
We Effect arbetar för att utrota fattigdomen i världen. Vi fokuserar på jämställdhet, kvinnor och hjälp till självhjälp, där människor tillsammans organiserar sig. Då blir effekten att fler familjer får ökade inkomster, mat på bordet och tak över huvudet - och kan ta klivet ur fattigdomen för gott.
Följ We Effect
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från We Effect
We Effect vill leda företag mot 2030-målen19.10.2023 17:00:34 CEST | Pressmeddelande
Utan att näringslivet engagerar sig kommer vi aldrig nå 2030-målen. Biståndsinsatser måste stärkas upp med stöd av företag och privat kapital. We Effect har arbetat med ekonomisk utveckling i över 60 år. Nu startar de “Cooperative Business for Development Hub” för att skapa nya samarbeten mellan biståndsorganisationen och företag.
Coops kunder i Västerbotten samlade in 278 046 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:46:08 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlemmar som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Östergötland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:45:43 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Uppsala samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:45:11 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Södermanland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:44:30 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
We Effect