Hur är det ställt med Sveriges bild av Afrika? Välkommen till seminarium och rapportsläpp
Diskussionen om Sverigebilden har präglat debatten under det senaste året. Men hur är det ställt med vår egen, svenska bild av afrikanska länder? Bygger den på liknande stereotypa föreställningar? Gör medier etiska övertramp i jakten på klick, eller av obetänksamhet? Vilket ansvar har biståndsbranschen själv?
Seminariet inleds med en presentation av resultaten från den femte upplagan We Effects rapport ”#allaharettnamn – bilden av svenskt bistånd i Afrika”. Kring tusen artiklar från tidningar, radio och TV om svenska biståndsinsatser under 2016 har analyserats av Retriever. Nytt i år är att även etermedia finns med i undersökningen.
Resultaten diskuteras av Cecilia Uddén, korrespondent SR, Pia Bernhardson, utrikeschef SVT, Marika Långström, nyhetschef TT, och Anneli Rogeman, vd We Effect.
Tid och plats: 3 juli kl 10:00 - 10:45 på Sverige i Världen-torget, Donnersgatan 6
Moderator: Cecilia Uddén, korrespondent Sveriges Radio.
Panel: Pia Bernhardson, utrikeschef SVT, Marika Långström, nyhetschef TT och Anneli Rogeman, vd We Effect. Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever, inleder seminariet med att presentera rapporten.
Mer information om seminariet finns här: http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/44759
För ytterligare information, vänligen kontakta
Ola Richardsson, enhetschef Opinion och Insikt, We Effect
Telefon: 070-106 31 58, E-post: ola.richardsson@weeffect.se
Marcus Lundstedt, pressansvarig, We Effect
Telefon: 070-107 43 17, E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se
Nyckelord
Kontakter
Ola RichardssonPressansvarig
Tel:+46 709 720 709ola.richardsson@weeffect.orgHelena Kilström EsscherPressansvarig We Effect - Medier, presskontakter, omvärld, opinion
Tel:070 – 104 08 39 08-120 37139helena.esscher@weeffect.seOm
We Effect arbetar för att utrota fattigdomen i världen. Vi fokuserar på jämställdhet, kvinnor och hjälp till självhjälp, där människor tillsammans organiserar sig. Då blir effekten att fler familjer får ökade inkomster, mat på bordet och tak över huvudet - och kan ta klivet ur fattigdomen för gott.
Följ We Effect
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från We Effect
We Effect vill leda företag mot 2030-målen19.10.2023 17:00:34 CEST | Pressmeddelande
Utan att näringslivet engagerar sig kommer vi aldrig nå 2030-målen. Biståndsinsatser måste stärkas upp med stöd av företag och privat kapital. We Effect har arbetat med ekonomisk utveckling i över 60 år. Nu startar de “Cooperative Business for Development Hub” för att skapa nya samarbeten mellan biståndsorganisationen och företag.
Coops kunder i Västerbotten samlade in 278 046 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:46:08 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlemmar som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Östergötland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:45:43 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Uppsala samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:45:11 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Södermanland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:44:30 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.