Gymnasieelever ska utrota fattigdomen på lektionstid

– Dagens gymnasieelever kan bli generationen som utrotade fattigdomen. För att göra det möjligt behöver de få veta att och hur fattigdomen kan utrotas, säger Anneli Rogeman, vd för We Effect.
FN:s nya globala mål för hållbar utveckling antogs av världens ledare i september 2015, de ersätter FN:s milleniemål och ska vara uppfyllda 2030. I en undersökning som We Effect lät Sifo göra 2016 svarade sju av tio, 69 procent, att de inte hört talas om de nya FN-målen. Ännu färre trodde att de högst prioriterade målen, att utrota fattigdomen och hungern, var möjliga att nå till 2030. Unga, personer i åldrarna 15-29, var dock klart mer optimistiska.
Mot den bakgrunden lanserar i dag We Effect gymnasiesatsningen #utmanafattigdomen. Kärnan i satsningen är ett interaktivt och webbaserat lektionsmaterial. På fyra lektionstillfällen kommer eleverna få färsk kunskap om villkoren och utmaningarna för världens fattiga. Eleverna får också pröva på att skriva debattartiklar för att själva sprida kunskapen vidare och kunna påverka beslutsfattare.
På sajten utmanafattigdomen.se finns filmer, infografik och quiz som ger mer information om hur det är att leva i extrem fattigdom och vad som kan göras för att utmana fattigdomen. Särskilt tyngdpunkt läggs vid jordbrukets och kvinnornas avgörande roller. Målsättningen är att minst 3 000 elever ska genomföra lektionerna och att 20 000 unga människor ska ha sett satsningens olika filmer och infografik.
– I dag lever 700 miljoner människor i extrem fattigdom i världen. Merparten är kvinnor som lever av jordbruk. Med #utmanafattigdomen vill vi sprida kunskap om det hållbara, småskaliga jordbruket som en nödvändig och effektiv väg för att bekämpa fattigdom och hunger, säger Anneli Rogeman, vd för We Effect.
Läs mer om We Effects gymnasiesatsning #utmanafattigdomen på utmanafattigdomen.se
För ytterligare information – vänligen kontakta:
Catrin Söderberg, kommunikatör We Effect
Telefon: 08-120 371 21. E-post: catrin.soderberg@weeffect.se
Marcus Lundstedt, pressansvarig We Effect
Telefon: 070-107 43 17. E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se
Nyckelord
Kontakter
Ola RichardssonPressansvarig
Tel:+46 709 720 709ola.richardsson@weeffect.orgBilder
Länkar
Om
We Effect arbetar för att utrota fattigdomen i världen. Vi fokuserar på jämställdhet, kvinnor och hjälp till självhjälp, där människor tillsammans organiserar sig. Då blir effekten att fler familjer får ökade inkomster, mat på bordet och tak över huvudet - och kan ta klivet ur fattigdomen för gott.
Följ We Effect
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från We Effect
We Effect vill leda företag mot 2030-målen19.10.2023 17:00:34 CEST | Pressmeddelande
Utan att näringslivet engagerar sig kommer vi aldrig nå 2030-målen. Biståndsinsatser måste stärkas upp med stöd av företag och privat kapital. We Effect har arbetat med ekonomisk utveckling i över 60 år. Nu startar de “Cooperative Business for Development Hub” för att skapa nya samarbeten mellan biståndsorganisationen och företag.
Coops kunder i Västerbotten samlade in 278 046 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:46:08 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlemmar som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Östergötland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:45:43 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Uppsala samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:45:11 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Södermanland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:44:30 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.

We Effect