We Effect vill prisa lobbyist

– Skickligt genomförd lobbying minskar fattigdomen, det ser vi ofta i de länder vi arbetar. Därför vill vi nu lyfta fram de människor som med kraft och engagemang åstadkommer fantastiska resultat och på så vis förändrar sina samhällen, säger Anneli Rogeman, vd We Effect.
Priset De fattigas lobbyist 2017 går till en person som genom lobbying minskat fattigdom och stärkt mänskliga rättigheter. Det kan handla om att ha drivit igenom lagändringar eller andra beslut som förbättrar situationen för fattiga människor. Prissumman är 10 000 amerikanska dollar, som finansieras av Svenska Postkodlotteriet, och pristagaren väljs av en global namnkunnig jury. Nomineringar kan göras av civilsamhällesorganisationer över hela världen.
Den 17 januari öppnas möjligheten att nominera kandidater för priset. Nominering sker på webbsidan weeffect.se/vart-arbete/lobbyist/.Sista dag för nominering är den 28 februari 2017.
Det är andra året priset delas ut. Förra året tog den kenyanska gräsrotsaktivisten Rachael Mwikali Mueni hem priset för hennes kamp för unga kvinnors rättigheter. För henne och hennes organisation har priset betytt mycket. Tack vare prispengarna har de kunnat göra aktiviteter och jobba bättre än tidigare. Bland annat har de öppnat ett kontor i Mathare, en slum i Nairobi där organisationen har sitt säte, startat flera utbildningsprogram samt skapat en hemsida. Förutom pengarna så har uppmärksamheten i media varit viktig och gett dem en starkare röst i Kenya.
– Vi har fått publicitet för arbetet vi gör i våra samhällen. Jag har insett att människor globalt uppskattar vad vi gör. Det gör mig så stolt och glad, säger Rachael Mwikali Mueni.
Juryn för De fattigas lobbyist 2017:
Ingvar Carlsson, tidigare statsminister (S)
María Teresa Fernández Ampié, ordförande Coordinadora de Mujeres Rurales, Nicaragua
KG Hammar, tidigare ärkebiskop vid Svenska kyrkan
Nicklas Lundblad, Europachef för samhällsfrågor på Google
Grace Mtonga, ordförande Civic Forum on Housing and Habitat, Zambia
Birgitta Ohlsson, riksdagsledamot (L) och tidigare EU- och demokratiminister
Anneli Rogeman (ordförande), vd We Effect
För ytterligare information – vänligen kontakta:
Catrin Söderberg, kommunikatör We Effect
Telefon: 08-120 371 21
E-post: catrin.soderberg@weeffect.se
Marcus Lundstedt, pressansvarig We Effect
Telefon: 070-107 43 17
E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se
Nyckelord
Kontakter
Ola RichardssonPressansvarig
Tel:+46 709 720 709ola.richardsson@weeffect.orgBilder
Om
We Effect arbetar för att utrota fattigdomen i världen. Vi fokuserar på jämställdhet, kvinnor och hjälp till självhjälp, där människor tillsammans organiserar sig. Då blir effekten att fler familjer får ökade inkomster, mat på bordet och tak över huvudet - och kan ta klivet ur fattigdomen för gott.
Följ We Effect
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från We Effect
We Effect vill leda företag mot 2030-målen19.10.2023 17:00:34 CEST | Pressmeddelande
Utan att näringslivet engagerar sig kommer vi aldrig nå 2030-målen. Biståndsinsatser måste stärkas upp med stöd av företag och privat kapital. We Effect har arbetat med ekonomisk utveckling i över 60 år. Nu startar de “Cooperative Business for Development Hub” för att skapa nya samarbeten mellan biståndsorganisationen och företag.
Coops kunder i Västerbotten samlade in 278 046 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:46:08 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlemmar som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Östergötland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:45:43 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Uppsala samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:45:11 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Södermanland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:44:30 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.