Ny rapport: Var fjärde afrikan namnges i svenska tidningar

En av fyra, 24 procent, av alla privatpersoner från Afrika namngavs i svenska tidningar under 2015. Det är ökning från 13 procent året före. Hudfärgen är dock fortfarande en vattendelare. Vita människor får ett namn i 93 procent av fallen.
– Det är positivt att fler får sitt namn i tidningen, det är en utveckling som hjälper till att nyansera den ofta förenklade bilden av Afrika. Men skillnaderna är fortfarande alldeles för stora. Förut var det uruselt, nu är det bara dåligt. 2016 ska det inte spela någon roll var man bor för att få sitt namn i tidningen, säger Ola Richardsson, kommunikationschef på We Effect.
Nytt för årets rapport är att svenska redaktioner har medverkat med sin syn på namnfrågan. Den övergripande uppfattningen är att namnet är viktigt, väcker engagemang och ska finnas med i alla publiceringar. Tidspress och att uppgift om namn ofta saknas från bildbyråer anges som skäl till att så ändå inte blir fallet i praktiken.
Rapporten, som gjorts årligen sedan 2012 i samarbete med Retriever, visar även att offerbilderna minskat. 2011 användes de i 40 procent av alla artiklar, under 2015 var motsvarande andel tio procent. Lokalbefolkningen får dock mycket sällan själva komma till tals. Likt tidigare år står de enbart för en halv procent av alla uttalanden i de analyserade artiklarna.
Ytterligare slutsatser från rapporten ”#allaharettnamn – bilden av svenskt bistånd i Afrika 2015”:
- Uppmärksamheten kring svenskt bistånd minskade med 20 procent under 2015. 978 artiklar skrevs om ämnet under 2015 jämfört med 1221 artiklar året innan.
- Sju procent av artiklarna handlar om konkreta biståndsresultat. Det är en ökning från tidigare år då motsvarande siffra var två procent.
- Vita biståndsarbetare är den vanligaste bilden och förekommer i 30 procent av artiklarna. Det är dock en minskning från året innan då motsvarande andel var närmare 50 procent.
Om analysen: Medieanalysen i rapporten är gjord av Retriever och baseras på 978 tidningsartiklar publicerade under 2015 i svenska tidningar. Artiklarna handlar om svenska bistånd- och hjälpinsatser i afrikanska länder söder om Sahara. Analysen har ett särskilt fokus på vilka bilder som illustrerar tidningsartiklarna.
Rapporten bifogas som en PDF.
För ytterligare information – vänligen kontakta:
Ola Richardsson, kommunikationschef We Effect
Telefon: 070 – 106 31 58, E-post: ola.richardsson@weeffect.se
Marcus Lundstedt, pressansvarig We Effect
Telefon: 070-107 43 17, E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se
Ioanna Lokebratt, medieanalytiker Retriever
Telefon: 0760-00 10 30, E-post: ioanna.lokebratt@retriever.se
Nyckelord
Kontakter
Ola RichardssonPressansvarig
Tel:+46 709 720 709ola.richardsson@weeffect.orgBilder

Dokument
Om
We Effect arbetar för att utrota fattigdomen i världen. Vi fokuserar på jämställdhet, kvinnor och hjälp till självhjälp, där människor tillsammans organiserar sig. Då blir effekten att fler familjer får ökade inkomster, mat på bordet och tak över huvudet - och kan ta klivet ur fattigdomen för gott.
Följ We Effect
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från We Effect
We Effect vill leda företag mot 2030-målen19.10.2023 17:00:34 CEST | Pressmeddelande
Utan att näringslivet engagerar sig kommer vi aldrig nå 2030-målen. Biståndsinsatser måste stärkas upp med stöd av företag och privat kapital. We Effect har arbetat med ekonomisk utveckling i över 60 år. Nu startar de “Cooperative Business for Development Hub” för att skapa nya samarbeten mellan biståndsorganisationen och företag.
Coops kunder i Västerbotten samlade in 278 046 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:46:08 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlemmar som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Östergötland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:45:43 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Uppsala samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:45:11 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Södermanland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:44:30 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
We Effect