Få svenskar känner till och tror på nya FN-målen

I Sifo-undersökningen svarar sju av tio, 69 procent, att de inte hört talas om FN:s nya globala mål för hållbar utveckling. Målen, som antogs av världens ledare i september, ersätter FN:s millenniemål och ska vara uppfyllda 2030.
De som hört talas om målen fick även svara på om de kan nämna något av FN:s nya globala mål. Över hälften av dem, 55 procent, var tveksamma eller kunde inte namnge något enskilt mål. 14 procent nämnde dock ”skydd av naturresurser”, 12 procent att ”utrota fattigdom” och sju procent ”jämställdhet”.
– Regeringen vill att Sverige ska bli bäst på att få världen att nå FN:s nya utvecklingsmål. Men om man inte känner till målen är det också föga troligt att man vill bidra till att nå dem. Undersökningen visar att vi måste kavla upp ärmarna och göra frågan mer levande runt såväl köksborden som i samhällsdebatten, säger Anneli Rogeman, vd för We Effect.
Endast var femte tillfrågad, 20 procent, svarar ja på frågan om man tror att det är möjligt att utrota fattigdom och hunger till år 2030. Mest pessimistiska är personer över 65, i den åldersgruppen tror bara åtta procent att det är möjligt. Personer i åldrarna 15-29, är dock mer optimistiska. Fyra av tio unga, 36 procent, tror att man kan utrota fattigdomen och hungern innan 2030.
– Det är glädjande att yngre visar större optimism, det är trots allt många av dem som kommer spela en viktig roll för att nå målen. Det behövs en stor portion tillförsikt och ett brinnande engagemang om vi ska lyckas utrota fattigdomen och hungern i världen till 2030, säger Anneli Rogeman, vd för We Effect.
Sifo-undersökningen baseras på telefonintervjuer med 1 000 svenskar under perioden 31 maj till 7 juni 2016.
Undersökningen bifogas i sin helhet.
För ytterligare information – vänligen kontakta:
Anneli Rogeman, vd We Effect
Tel: 08 - 120 371 01, E-post: anneli.rogeman@weeffect.se
Marcus Lundstedt, pressansvarig We Effect
Telefon 070-107 43 17, E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se
Nyckelord
Kontakter
Ola RichardssonPressansvarig
Tel:+46 709 720 709ola.richardsson@weeffect.orgBilder

Dokument
Om
We Effect arbetar för att utrota fattigdomen i världen. Vi fokuserar på jämställdhet, kvinnor och hjälp till självhjälp, där människor tillsammans organiserar sig. Då blir effekten att fler familjer får ökade inkomster, mat på bordet och tak över huvudet - och kan ta klivet ur fattigdomen för gott.
Följ We Effect
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från We Effect
We Effect vill leda företag mot 2030-målen19.10.2023 17:00:34 CEST | Pressmeddelande
Utan att näringslivet engagerar sig kommer vi aldrig nå 2030-målen. Biståndsinsatser måste stärkas upp med stöd av företag och privat kapital. We Effect har arbetat med ekonomisk utveckling i över 60 år. Nu startar de “Cooperative Business for Development Hub” för att skapa nya samarbeten mellan biståndsorganisationen och företag.
Coops kunder i Västerbotten samlade in 278 046 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:46:08 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlemmar som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Östergötland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:45:43 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Uppsala samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:45:11 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Södermanland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:44:30 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
We Effect