Utförsäljning av Volkswagens presentreklam gav pengar till Bris
Tidigare under hösten ändrade Volkswagen sin välkända logotype och då även hela sin varumärkesdesign. Ofta brukar sådant betyda att det som återstår av det gamla presentreklamsortimentet kasseras. Men varför inte göra något vettigt av det istället? Så resonerade Sara Brunfelter på märkets marknadsavdelning och började planera för en utförsäljning av det utgångna sortimentet. Alla intäkter skulle tillfalla Volkswagens samarbetspartner Bris, Barnens Rätt i Samhället.
− Jag tyckte att vi kunde göra något bra av detta. Dels för att hjälpa Bris men också så att vi utnyttjar det utgångna sortimentet på ett hållbart sätt, säger Sara Brunfelter, som arbetar som Content Manager på Volkswagen Sverige.
Den 10-11 december arrangerade man därför Bris-dagarna. Efter en föreläsning från Bris om hur barn i Sverige mår idag fylldes entrén på Volkswagens huvudkontor i Södertälje med allehanda presentreklamartiklar med den gamla loggan. Bra och användbara saker som skulle säljas till attraktiva priser till företagets medarbetare.
Intresset blev större än någon kunnat drömma om – under de två dagarna såldes det mesta som fanns. Kläder, sportartiklar och till och med möbler gick åt som smör i solsken. Allra populärast var Ski Team-kläder samt ullplädar med VW-loggan som många ville ha hemma i soffan.
Den totala intäkten efter två dagars försäljning blev 122 000 kronor som nu går vidare till Bris viktiga verksamhet.
− Vi är helt överväldigade. Det känns fantastiskt att kunna hjälpa Bris med så mycket pengar. Men också så väldigt roligt med den fina respons vi har fått för initiativet. Det blev många bra samtal med köpsugna kollegor, som tyckte att det kändes bra att bidra samtidigt som de köpte något som de kunde ha användning för, säger Sara Brunfelter.
− Volkswagens stöd är oerhört viktigt för Bris och gör stor skillnad för många barn. Vår verksamhet är direkt beroende av de gåvor som vi får in från företag, organisationer och privatpersoner. Stödet möjliggör att vi kan ha öppet varje dag, året runt – till och med på julafton, säger Bris generalsekreterare Magnus Jägerskog.
Vill du också stötta Bris? Swisha ditt bidrag till 9015041. Märk med VW.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder

Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Global storsäljare blir eldriven – Volkswagen ID. Polo på väg att bli produktionsklar15.12.2025 13:21:35 CET | Pressmeddelande
Nedräkningen till nya ID. Polo har startat. Fem månader före världspremiären har en vagnpark med nästan produktionsklara ID. Polo-prototyper kört de sista testkilometerna i flera regioner över hela världen. Målsättningen är att uppnå högsta kvalitet och perfektion in i minsta detalj samt för att finjustera köregenskaperna.
Nya Volkswagen T-Roc får fem stjärnor i Euro NCAP11.12.2025 10:21:18 CET | Pressmeddelande
Med nya T-Roc har ytterligare en Volkswagen-modell uppnått det högsta betyget på fem stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstester. Betyget är ett bevis på att kompaktsuvens helhetskoncept för säkerhet uppfyller de senaste och särskilt krävande testkraven. T-Roc är därmed en av de säkraste bilarna i sin klass.
Volkswagen ökade nyregistreringarna i november1.12.2025 13:30:28 CET | Pressmeddelande
November blev ytterligare en stark månad för Volkswagen i Sverige. Märkets registreringar av nya personbilar ökade med 8,3 procent, medan totalmarknaden sjönk med 15 procent jämfört med samma månad förra året.
Volkswagen samlar skidskytte- och längdlandslagen i unik tävling – se Skidduellen14.11.2025 14:22:21 CET | Pressmeddelande
Vad händer när två av Sveriges mest folkkära landslag möts i en duell ingen riktigt kan träna på? Volkswagen tog reda på det genom att samla skidskyttar och längdåkare i tre oväntade grenar i Volkswagen Skidduellen på Östersunds skidstadion. Resultatet? En uppgörelse fylld av skratt och imponerande tävlingsinstinkt.
Volkswagen avslutar nuvarande Touareg-generation med en ”Final Edition”5.11.2025 15:01:50 CET | Pressmeddelande
Produktionen av nuvarande generation av Touareg upphör 2026. För att markera detta lanserar Volkswagen nu ”Touareg Final Edition”. Specialmodellen kan nu beställas på den svenska marknaden i versionerna R-Line och laddhybriden R.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
