Young E-business of the Year 2019: Här är finalisterna och vinnaren i årets entreprenörstävling för unga
Svea genomförde för tredje året i rad tävlingen Young E-business of the Year. Under oktoberhar ungdomar från hela Sverige haft möjligheten att skicka in sina bästa e-handelsidéer för chansen att belönas med ett stipendium. Syftet med tävlingen är att uppmana till ungt entreprenörskap och väcka intresse för e-handel. Årets upplaga lockade till sig rekordmånga ungdomar med smarta och nytänkande idéer kring e-handel. Vassast var Neptun UF. De fyra vännerna William Linné, Fredrik Degen, Leo Righetti och Axel McCarthy från Bromma Gymnasium utsågs nämligen till vinnare tack vare sin innovativa idé Neptun, ett hållbart och klimatsmart tvättmedel utvunnet ur svenska kastanjer.
– Det är fantastiskt roligt att se detta engagemang från ungdomar. Vi vill tacka alla som deltagit i tävlingen med sina smarta och innovativa idéer. Tävlingen fortsätter att växa i både kvantitet och kvalitet. Sverige går en ljus framtid till mötes med så många unga entreprenörer i landet. Neptun var i hård konkurrens med flertalet duktiga unga entreprenörer men vann då de hade en idé med stor potential som dessutom bidrar till en mer hållbar framtid. Just hållbarhet var en återkommande trend bland årets bidrag, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef betallösningar för e-handel på Svea Ekonomi.
Vinnare och finalister: Young E-business of the Year 2019
Vinnare: Neptun UF från Bromma
Tävlingsdeltagare: William Linné, Fredrik Degen, Leo Righetti och Axel McCarthy
Neptun UF erbjuder marknadens första tvättmedel utvunnet från kastanjer. Tvättmedlet är 100 procent naturligt och lika skonsamt för vår miljö som för huden och kläder.
Finalist: WearYOURself UF från Malmö
Tävlingsdeltagare: Sissela Morin och Magda Sjölin
WearYOURself tillverkar handgjorda håraccessoarer av återvunnet material. Syftet med projektet är att lyfta människors intresse för miljövänligt mode och på så sätt minska vårt ekologiska fotavtryck.
Finalist: Waste Innovation UF från Örebro
Tävlingsdeltagare: Jacob Rundgren och Johan Bülow
Waste Innovation vill vara en samlings- och marknadsplats för företag som vill göra vår framtid mer hållbar genom att sälja produkter som kan ersätta engångsartiklar i plast och papper.
Finalist: Sundsvallsreflexen UF från Sundsvall
Tävlingsdeltagare: Tova Johansson, Moa Lindborg, Ismet Altuntas och Emilia Sulaiman
Sundsvallsreflexen har tagit fram en tygpåse med reflextryck. En modernt utvecklad tygpåse med en snygg design föreställande Sundsvalls småorter i reflextryck. Med lokal produktion och design vill man få fler Sundsvallsbor att använda reflex.
Finalist: Culinova UF från Bromma
Tävlingsdeltagare: Axel Salomonson, Moa Hammarström, Elsa Larsson och Erik Särlvik
Culinova UF erbjuder en egenutvecklad lösning för ett hållbarare kök. Produkten heter Ett-Två-Trä och är ett komplett paket som innehåller allt du behöver för att ge din träskärbräda nytt liv i tre enkla steg. Lösningen är anpassad för e-handel då paketet ej överstiger Postnords mått- och viktgränser vilket gör att det kan levereras direkt i brevlådan.
Kontakter
För ytterligare information, kontakta:
Magdalena Caesar, Affärsområdeschef betallösningar e-handel, Svea Ekonomi
08-470 35 88
magdalena.caesar@svea.com
Bilder
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

