Svenska B2B-företag i ny undersökning: ”Ekonomiskt lönsamt med hållbarhet”
Hållbarhet är inte enbart för större industrier. Det visar bank- och finansgruppen Sveas rapport Digital försäljning till företag. Där har fler än 500 B2B-företag svarat på frågor gällande deras inställning till arbete inom ämnet. Rapporten visar att 74 procent av svenska B2B-företag tillämpat en hållbarhetsstrategi. Nästintill åtta av tio svarar att den inrättats då det är viktigt att ta sitt ansvar. Samtidigt menar strax över hälften av de svarande att det är ett krav från samarbetspartners.
Det är dock inte enbart moral och ett rent samvete som står bakom strategiarbetet. Var tredje svarande uppger att en hållbarhetsstrategi innebär ekonomisk lönsamhet. Bara var tionde uppger att det inte för med sig någon lönsamhet.
– Hållbarhetsarbete innebär ofta effektiviseringar av olika slag. Det kan vara allt från att se över belysningen och pappersförbrukningen till logistikplanering och resor i tjänsten. På så vis leder det vanligtvis till minskade kostnader för företaget likväl som minskat klimatavtryck, vilket givetvis bara är positivt, säger Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea Ekonomi.
Arbete för minskad klimatpåverkan
Det finns ett brett spann av åtgärder företag kan ta till för att minska klimatpåverkan. Nästintill hälften uppger att de väljer hållbara transporter såsom tåg eller andra miljöklassade fordon. Närmare fyra av tio menar även att de aldrig använder större förpackningar än nödvändigt för att inte ta upp transportutrymme. Samtidigt som 31 procent tycker att produktion i Sverige är viktigt.
– Att effektivisera logistik och transport är något som inte bara är viktigt för e-handlare. Det är också de åtgärder som flest B2B-företag valt att vidta. En annan aspekt att tänka på är att försöka vägleda sina kunder till rätt köp och på så sätt minska antalet returer”, säger Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea Ekonomi.
Topp fem vanligaste klimatåtgärderna hos B2B-företag:
1. Välja hållbara transporter
2. Inte använda större förpackningar än nödvändigt för att maximera transportutrymmet
3. Bedriva all produktion i Sverige
4. Guida kunderna till rätt köp för att minska returerna
5. Aldrig emballera produkter i onödan
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 23 maj till 11 juni 2019. Totalt har 501 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Ta del av rapporten i sin helhet
Bilaga
Har ert företag upprättat en hållbarhetsstrategi?
|
|
Totalt |
|
Ja |
74 % |
|
Nej |
20 % |
|
Vet inte |
6 % |
Varför har ert företag upprättat en hållbarhetsstrategi?
|
|
Totalt |
|
Vi tycker att det är viktigt att ta vårt ansvar |
76 % |
|
Det är krav från samarbetspartners |
55 % |
|
Det är ekonomiskt lönsamt |
28 % |
|
Annat |
7 % |
|
Vet inte |
1 % |
Varför har inte ert företag upprättat en hållbarhetsstrategi?
|
|
Totalt |
|
Det är för tidskrävande |
23 % |
|
Har inte hunnit/under utveckling |
12 % |
|
Det är inte ekonomiskt lönsamt för oss att jobba med hållbarhet |
10 % |
|
Vi ser inga fördelar med hållbarhetsarbete |
10 % |
|
Vi kan inget om hållbarhet |
6 % |
|
Vi är för små |
5 % |
|
Vi bryr oss inte om hållbarhet |
3 % |
|
Annat |
24 % |
|
Vet ej |
17 % |
Vad av följande gör ditt företag för att minska er klimatpåverkan?
|
|
Totalt |
|
Väljer hållbara transporter, t.ex. tåg, miljöklassade fordon, cykelbud |
45 % |
|
Använder aldrig större förpackningar än nödvändigt för att inte ta upp onödigt transportutrymme |
36 % |
|
Har all produktion i Sverige |
31 % |
|
Vi guidar våra kunder till rätt köp för att minska antalet returer |
31 % |
|
Emballerar aldrig våra produkter/varor i onödan |
30 % |
|
Använder bara miljömärkta förpackningar |
21 % |
|
Vi klimatkompenserar |
21 % |
|
Vi gör inget aktivt för att minska vår klimatpåverkan |
3 % |
|
Annat |
31 % |
|
Vet inte |
3 % |
Kontakter
För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea Ekonomi
070-529 42 00
patrik.widlund@svea.com
Bilder
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

