Premiär – nu är det dags för Aftonbladet Uppsala

När Aftonbladet Uppsala nu drar igång kommer reportrar och lokala röster att erbjuda en nära bevakning och ett brett perspektiv – lätt tillgängligt och utan kostnad på www.aftonbladet.se/uppsala. Sedan i höstas finns Aftonbladet på plats med en egen redaktion i Malmö. Nu fortsätter satsningen på lokal journalistik med en stark närvaro i Sveriges fjärde största stad.
– Gensvaret när vi öppnade i Malmö var enormt positivt och vi växer stadigt där. Det är tydligt att det finns en efterfrågan på lokal journalistik bland Aftonbladets läsare. Våra mätningar visar ett väldigt stort läsarengagemang. Därför är det så kul att vi nu kan expandera och öppna också i Uppsala, säger Martin Ekelund, ansvarig för Aftonbladets lokalsatsning.
Målet är att ge Uppsalaborna så bra lokaljournalistik som möjligt. Förutom nyheter, reportage, krönikor, lokalt väder och debatt finns flera andra tjänster på Uppsalasidan som ska göra användarnas vardag lättare.
- Koll på om tågen till Stockholm eller Gävle är försenade eller inställda, via Trafikhändelser på Uppsalasidan.
- Koll på trafikincidenter och olyckor som påverkar vägen till jobbet eller fritidsaktiviteter.
- En eventkalender som berättar vad som händer i helgen och veckan.
- Lokala erbjudanden på tjänster och varor.
- Robotjournalistik som producerar matchreferat direkt på slutsignal från Uppsalalag i flera sporter ner till division 3.
– Aftonbladet är Sveriges största nyhetsdestination och redan i dag bevakar vi mycket av det som händer i Uppsala. Genom satsningen och vår närvaro vill vi ge våra användare en bättre upplevelse av Aftonbladets lokala journalistik med mer om staden, människorna, nyheterna och sporten som är viktigt för de som bor i och runt Uppsala. I satsningen ingår också erbjudanden från Let's deal, en särskild vädertjänst från Klart och en lokal arbetsmarknad från Blocket jobb. Tillsammans med våra systerbolag i Schibsted kan vi på det viset erbjuda en helt ny och användarvänlig startsida för Uppsala, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Aftonbladet satsar också på att lyfta fram lokala hjältar i Uppsala och rikta strålkastarljuset mot positiva initiativ som sker i staden. Satsningen är en avknoppning av Aftonbladets Svenska Hjältar.
Utöver det redaktionella finns också stora möjligheter att hitta nya intäktsmöjligheter.
– Aftonbladet Uppsala innebär att lokala företag får ett nytt hem för digital annonsering. Kombinationen av en stark lokal kontext som är tillgänglig för alla och Aftonbladets smarta annonslösningar gör oss till en självklar partner för annonsering i Uppsala. Från traditionell digital annonsering till integreringar och partnerskap kring det fina journalistiska initiativet Lokala Hjältar gör att det verkligen finns alternativ på hur man kan kommunicera genom Aftonbladet Uppsala, säger Daniel Sjöö, sales manager på Annonsdax.
Så ser Aftonbladets Uppsala-redaktion ut
Magnus Jansson Klarin är infödd Uppsalabo med bred erfarenhet som journalist i staden. Han kommer dagligen att bevaka det som engagerar Uppsalaborna. Magnus har tidigare arbetat på 24Uppsala, UNT och som frilans för flera av landets största tidningar.
Åsa Passanisi är mångårig medarbetare på Aftonbladet och kommer att arbeta med lokala Svenska hjältar-historier från Uppsala, men även mer generella fördjupande reportage.
Joanna Gorecka är frilansande reporter med rötterna i Uppsala. Hon har tidigare erfarenhet från bland annat Aftonbladet, SVT och SR. På Aftonbladets Uppsalasida kommer hon stå för reportage och granskning och lyfta fram mänskliga historier.
Caroline Olsson och Felix Blom är lokalredaktörer, med helhetsansvar för upplevelsen på Uppsalasidan och Aftonbladets andra lokala sajter.
Chef för lokalsatsningen är Martin Ekelund.
Utöver de som från i dag arbetar med aftonbladet.se/uppsala kommer flera krönikörer att synas på sidan.
Svante Lidén är mångårig och numera pensionerad reporter och krönikör på Aftonbladet. Han är också Uppsalabo och bidrar med sitt perspektiv på staden och människorna som bor här.
Susanna Lans är journalist, redaktör och krönikör med stor kärlek till Uppsala. Efter många år som sportchef på Upsala Nya Tidning har Susanna jobbat med den kommersiella sidan och bland annat startat galan Uppsala.com Awards.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Ekelund, chef för lokalt. Tel: 073-960 08 77 E-post: martin.ekelund@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Daniel Sjöö, sales manager, Annonsdax. Tel: 070-735 29 12. E-post: daniel.sjoo@annonsdax.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Om
Aftonbladet är en del av Schibsted och svenska folkets primära nyhetskälla. Varje dag når tidningen omkring 3,9 miljoner läsare och tittare, via mobila plattformar, webben, online video och som papperstidning. Omkring 250 000 svenskar är i dag prenumeranter på Aftonbladet Plus. Aftonbladet har ca 300 anställda. Omsättningen 2018 var 1,8 miljarder kronor och vinsten 204 miljoner kronor (EBITDA). Tidningen grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
