Niklas Kierkegaard tillbaka till SvD – ska utveckla kontakten med läsarna

Hösten 2019 inledde Svenska Dagbladet ett stort förändringsarbete med målet att skapa långsiktiga relationer med läsarna. Som ett led i detta fokuserar tidningen mindre på antalet digitala prenumeranter och istället mer på antalet digitalt engagerade prenumeranter.
Under 2020 fortsätter förändringsresan. Läsarnas behov och användarupplevelse är i fokus och en viktig del är att förbättra läsarkontakten. I linje med det drar SvD nu igång ett större projekt som rör sig i gränssnittet mellan redaktion, kundtjänst och analysteam.
– Vi har många nyfikna och kunniga läsare som ofta kommer med kloka inspel om vår journalistik. Vi vill värna om vår relation med dem ännu mer. Vi ser att vi har vissa brister i vår dialog med läsarna och det ska vi nu försöka bli bättre på, säger SvD:s publisher Anna Careborg.
Projektet kommer att ledas av Niklas Kierkegaard, mångårig SvD-medarbetare som lämnade tidningen 2018 för att bli säkerhetschef i Schibsteds svenska verksamhet. Han har en gedigen bakgrund på Svenska Dagbladet, bland annat som reporter, nyhetschef, utrikeschef, administrativ redaktionschef och ställföreträdande ansvarig utgivare.
– Niklas Kierkegaard känner Svenska Dagbladet och våra läsare som få andra. Han har en bred erfarenhet från redaktionen, men han har också i sina olika chefsroller jobbat nära såväl prenumerationsförsäljningen som eventverksamheten i SvD Accent. Det bäddar för att projektet blir framgångsrikt, säger Anna Careborg.
Projektet, som pågår under 2020, syftar till att bygga upp strukturer för läsarkontakten och se över hur den prenumerant som hör av sig till SvD och tidningens medarbetare kan få svar på bästa sätt. Projektet ska också skapa förutsättningarna för att kundinsikt samlas in, sammanställs på ett tillgängligt sätt och används i organisationen.
– Jag ser fram emot att återvända till SvD och få vara med i en väldigt spännande förändringsprocess. Svenska Dagbladet har engagerade, kunniga och krävande läsare som förväntar sig att vi lyssnar på dem. Det ska blir inspirerande att på allvar se till att vi förstår deras behov och hur vi kan tillgodose dem, säger Niklas Kierkegaard.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Careborg, publisher, Svenska Dagbladet. E-post: anna.careborg@svd.se.
Niklas Kierkegaard, tillträdande projektledare. Tel: 070-513 13 36. E-post: niklas.kierkegaard@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
