40% hyresrätt i nyproduktion räcker inte

Ny statistik från SCB visar att det hittills i år har påbörjats 8397 bostäder i flerbostadshus. Bara 40 procent av dom är hyresrätter.
– Det är oroväckande lågt, Sverige behöver betydligt mer än så. Därför satsar vi stort på att underlätta för de allmännyttiga bostadsföretagen att bygga fler och kostnadseffektivare bostäder, säger Kurt Eliasson, VD för bransch- och intresseorganisationen SABO.

SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, har med sina två prispressande ramupphandlingar av flerfamiljshus förbättrat betydligt för sina medlemsföretag att bygga hyresrätter till rimliga hyresnivåer.

– Vi sitter inte still och accepterar de skenande byggpriserna, vi ställer istället krav. Det uppskattas av blivande och nuvarande hyresgäster och av byggbolagen som på så sätt får anledning att effektivisera och industrialisera sina processer, säger Kurt Eliasson.

Intresset för de nyckelfärdiga husen SABOs Kombohus och Kombohus Plus ökar och ett exempel är den fulltecknade konferens som SABO arrangerar tillsammans med det kommunala bostadsföretaget HFAB den 5 september.

–  Idag är allmännyttan loket för svenskt hyresrättsbyggande. Företagsledningar och styrelser från hela landet tar tillfället att på plats granska HFABs nybyggda hus i Halmstad, säger Kurt Eliasson.

Fakta:
SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, har med en nationell ramupphandling pressat byggpriserna på flerfamiljshus. SABOs Kombohus minskar byggpriset med cirka 25 procent, med ett kvadratmeterpris på 20 000-22 000 kr/kvm, inklusive moms, mark och markberedning. SABOs  Kombohus som nu står klara i Halmstad byggs av JSB.
Ytterligare en ramupphandling, SABOs Kombohus Plus, gör det möjligt för SABOs medlemmar att bygga ett punkthus med 5-8 våningar för cirka 20 000-23 000 kr/kvm.