Prispressade SABOs Kombohus lockar företagsledningar till Halmstad

Intresset för det nyckelfärdiga flerfamiljshuset SABOs Kombohus är stort. Därför arrangerade bransch- och intresseorganisationen SABO och det kommunala bostadsföretaget HFAB idag en konferens som lockade 250 deltagare från stora delar av landet.
–  Nyproduktionen i Halmstad är ett exempel på det som regeringen konstaterade i sin ekonomiska proposition i våras: Många investeringar inom energi- och bostadssektorn sker numera i de kommunala bolagen, säger Kurt Eliasson, VD på SABO.

Statistik från både Eurostat och internationella EC Harris visar att Sverige tillhör de länder som har högst byggpriser. Samtidigt har vi en kraftig urbanisering och bostadsbristen är alarmerande, främst i storstäder och på studieorter.

– Allmännyttan sitter inte still och accepterar detta. De kommunala bostadsföretagen vill bygga och göra det till vettiga priser. Därför har SABO i två ramupphandlingar pressat byggpriserna till nivåer som nu gör det möjligt att bygga de bostäder som kommun och näringsliv ropar efter, säger Kurt Eliasson.

Trycket från företagsledningar och styrelser i de allmännyttiga kommunala bostadsföretagen att lära sig mer om nyproduktion och dess finansiering är stort. Men även möjligheten att få granska HFABs Kombohus i bostadsområdet Sofieberg lockade många till dagens konferens i Halmstad.

– Det är viktigt att kunna bygga nya bostäder med bra kvalitet till rimliga priser, som bostadsföretag känner vi ett ansvar för att bidra till Halmstads tillväxt, säger Terje Johansson, VD på HFAB.

De tre punkthusen är i fyra våningar med balkong eller uteplats och är uppförda med prefabricerade stomelement som kompletteras och färdigställs på plats efter montaget. Material och teknisk utrustning håller hög standard och kvalitet. Månadshyran för tre rum och kök, 72 kvadratmeter, ligger på 7549 – 7639 kronor.

Bifogas:
Bild på HFABs nya bostadshus i Sofieberg, Halmstad.Foto: Anders Sällström/HFAB

Fakta:
SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, har med en nationell ramupphandling pressat byggpriserna på flerfamiljshus. SABOs Kombohus minskar byggpriset med cirka 25 procent, med ett kvadratmeterpris på 20 000-22 000 kr/kvm, inklusive moms, mark och markberedning. Husen som nu står klara i Sofieberg, Halmstad, är byggda av JSB.

Ytterligare en ramupphandling, SABOs Kombohus Plus, gör det möjligt för SABOs medlemmar att bygga ett punkthus med 5-8 våningar för cirka 20 000-23 000 kr/kvm.

Charlotta Lundström, pressansvarig, SABO, 070-7212011
Ulf Nilsson, kommunikationschef, HFAB, 0733-141090