Ving AB

Lollo & Bernie lanseras med barnkollektion och mini-shower

Dela
Vings populära maskotar, Lollo & Bernie, dansar nu in i svenska hem i full fart. Tillsammans med varumärkesagenturen Rights & Brands, etableras giraffen Lollo och björnen Bernie som nya barnkaraktärer på den nordiska marknaden. Det blir en stor barnkollektion tillsammans med Teddykompaniet och mini-shower, Meet & Greet mm i samarbete med Junior Productions.
Lollo & Bernie, foto Eric Josjö, Ving
Lollo & Bernie, foto Eric Josjö, Ving

Lollo & Bernie är otroligt populära bland svenska barn och deras dansvideo har spelats över 37 miljoner gånger på Youtube.

 
- Med flera spännande samarbeten under förhandling, både vad gäller böcker, animation, musik, kläder och leksaker bygger Ving tillsammans med Rights & Brands och deras partners ett nytt koncept för Lollo & Bernie, vilket innebär att alla barn kommer att kunna njuta av Lollo & Bernies sällskap både före, under och efter semestern, säger Sharni Breinholt, Group Head of Product Development för Lollo & Bernie på Ving.

- Vårt mål är att långsiktigt bygga ett klassiskt karaktärsprogram. Teddykompaniet lanserar bland annat mjukdjur, spel, handdukar och ryggsäckar med säljstart i butik i augusti 2020. Junior Productions smygstartade med sin show redan på Underbara barn-mässan hösten 2019, som togs emot med massor av kärlek och uppskattning av både små och stora besökare, berättar Kristin Tjulander, Marketing & Sales Director på Rights & Brands, agent för varumärket i Norden.  


Rights & Brands hanterar alla licensförfrågningar för Lollo & Bernie-produkter.
 
Presskontakter

Fredrik Henriksson, nordisk kommunikations – och hållbarhetschef Ving, fredrik.henriksson@ving.se, 0709513124

Sharni Breinholt, Group Head of Product Development Lollo & Bernie Ving, sharni.breinholt@ving.se, 08-55513116
 
Rights & Brands
Kristin Tjulander
Marketing & Sales Director
kristin.tjulander@rightsandbrands.com
 
Anna Lawrence
Rights Director
anna@rightsandbrands.com
 
Elin Larsson
Business Assistant/Traffic
elin.larsson@rightsandbrands.com

 
Om Lollo & Bernie
Lollo & Bernie är Vings kramgoa och dansglada maskotar. Lollo är en nyfiken giraff som älskar musik och äventyr och Bernie är en klok och modig björn som älskar mat. Lollo introducerades i Norden i 1976 och Bernie i 1994 och de finns idag på et 20-tal av Vings hotell i utlandet.
 
Om Rights & Brands
Rights & Brands är en varumärkesagentur som verkar för att sprida nordiska rättigheter till ett globalt nätverk. Rights & Brands jobbar med alla typer av konst-, litterär, design- och karaktärsbaserad representation och varumärkesutveckling; från förlags- och licensförsäljning till digitala produkter. Med ett världsomspännande nätverk av underagenter och över 800 kunder erbjuder Right & Brands unika internationella affärsmöjligheter och insikter.
 
Rights & Brands representerar ett antal ikoniska nordiska varumärken, artister och författare och är världsagent för Mumin. R&B representerar också Tove Jansson, Stig Lindberg, Carl Larsson-gården Sundborn, Ilon Wikland, Lollo & Bernie, Mauri Kunnas och många fler.
 
Rights & Brands grundades 2016 av Moomin Characters och Bulls. De två bolagen har arbetat tillsammans sedan mitten på 1950-talet och har över 70 års erfarenhet av merchandising och rättighetsförsäljning. Bulls Licensing, Bulls licensavdelning, fusionerades med Rights & Brands den 1 januari 2020. 
 
www.rightsandbrands.com

Kontakter

Bilder

Lollo & Bernie, foto Eric Josjö, Ving
Lollo & Bernie, foto Eric Josjö, Ving
Ladda ned bild
Lollo & Bernie, foto Jonas Carlson Almqvist
Lollo & Bernie, foto Jonas Carlson Almqvist
Ladda ned bild
Righst & Brands
Righst & Brands
Ladda ned bild
Junior Productions
Junior Productions
Ladda ned bild
Teddykompaniet
Teddykompaniet
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

Ving AB
Ving AB
Rålambsvägen 17
10520 Stockholm

https://www.ving.se/

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Följ Ving AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ving AB

Nordic Leisure Travel Groups klimatmål validerade av Science Based Targets Initiative25.4.2025 14:17:53 CEST | Pressmeddelande

Vings moderbolag Nordic Leisure Travel Group har nått en viktig milstolpe i sitt hållbarhetsarbete. Resekoncernen har fått sina klimatmål validerade av Science Based Targets Initiative (SBTi), en oberoende instans som säkerställer att klimatmål ligger i linje med Parisavtalets klimatambitioner om att sträva efter att begränsa den globala uppvärmningen till under 1,5 grader jämfört med förindustriell tid. Särskilt fokuserar företaget på två centrala områden, flyg och hotell, som står för de största utsläppen.

Barnfavoriterna Lollo & Bernie gör premiär i sagornas värld27.3.2025 13:10:41 CET | Pressmeddelande

I flera decennier har Vings omtyckta maskotar skapat glädje bland både stora och små. Framför allt på researrangörens familjehotell runtom i världen, men även på Youtube, vid mässor och events på hemmaplan, på utvalda hotell runtom i Sverige och sedan två år tillbaka även på lollobernie.com. För första gången tar Lollo & Bernie nu steget ut i böckernas värld. Genom ett samarbete med ett av Sveriges ledande bokförlag, Bookmark Förlag, släpps med start idag flera färgglada och inspirerande sago- och pysselböcker.

White Lotus-effekt får svenska barnfamiljer att rusa efter resor till Thailand13.3.2025 10:14:39 CET | Pressmeddelande

Att en av årets stora resetrender, sk ”set-jetting” inspirerar och skapar reslust är tydligt. För knappt en månad sedan släpptes den tredje säsongen av den populära serien White Lotus, vilket direkt skapade en rusning efter resor till svenskarnas favorit i Sydostasien. Hos Sveriges största researrangör Ving har bokningar på charterresor till Thailand ökat med 40 procent jämfört med i fjol. Framför allt är det barnfamiljerna som har hakat på trenden. Ving ser en ökning med hela 73 procent i bokningarna till sina populära familjehotell jämfört med förra året.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye