Avsiktsförklaring öppnar för pressade byggpriser

En ny avsiktsförklaring mellan bransch- och intresseorganisationen SABO och en byggentreprenör ökar konkurrensen i byggbranschen och öppnar för producenter av typhus.
Vi vill öppna allmännyttans offentliga upphandlingar för fler typhus och öka möjligheten för fler leverantörer att lägga anbud. På så sätt pressas priset och fler bostäder kan byggas, säger Kurt Eliasson, VD för SABO.

Bransch- och intresseorganisationen SABO tar ny ytterligare ett steg för att underlätta byggandet av hyresrätter och på så sätt bidra till regeringens mål om 250 000 nya bostäder till år 2020. Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag har tecknat en avsiktsförklaring med byggentreprenören JSB om fast pris på ett typhus även efter det att ramavtalet om SABOs Kombohus går ut.

- Andra byggbolag får ett riktmärke att tävla mot och det säkrar de allmännyttiga bostadsföretagens möjligheter att göra en bra, prispressad upphandling av typhus med hög kvalitet - oavsett vem som i slutänden tar hem kontraktet, säger Kurt Eliasson.

JSBs hus kommer att offereras till samma villkor och pris, 12 000 kronor per kvadratmeter, som tidigare. Om bostadsföretagen säkrar att typhus kan levereras inom ramen för den offentliga upphandlingen blir detta ett bud som övriga byggentreprenörer måste förhålla sig till när de lägger anbud.

- Min förhoppning är att detta banar väg för fler entreprenörer att öppet redovisa villkor och pris för sina hus. Alla behöver vässa sig, både byggentreprenörer och beställare. Tillsammans kan vi göra mycket för att öka byggandet av bostäder till rimliga hyror, säger Kurt Eliasson.

Avsiktsförklaringen börjar gälla den 1 januari 2015.

Bifogas:
Avsiktsförklaring som pdf
Bild på Kurt Eliasson

Läs mer om SABOs prispressande arbete:
SABOs Kombohus

SABOs Kombohus Plus