Min ekonomi växlar upp – här är Aftonbladets nya sajt för privatekonomi

Aftonbladets ”Min ekonomi” har funnits i flera år – men nu tas ett helt nytt och större grepp.
– Vi ska erbjuda Aftonbladets alla läsare en kompis som hjälper och förklarar, som tar ämnet på allvar utan att vare sig tala över huvudet eller skriva någon på näsan. Vi vill nå och hjälpa alla som är nyfikna på ekonomi, men som inte riktigt kommit igång, säger Lena Widman.
Journalisterna Gustaf Larsson och David Peterson blir ”Min ekonomis” nya specialreportrar. Tillsammans med experter, som Christina Sahlberg, Claudia Wörmann och Frida Bratt, kommer de att erbjuda vardagsnära och aktuell ekonomibevakning, journalistik om pengar som alla kan ha nytta av. I och med satsningen inleds också ett större internt samarbete kring ekonomijournalistiken på Aftonbladet, för att hitta viktiga synergier mellan bland annat papperstidningen, breaking news-desken och Aftonbladet Plus. ”Min ekonomi” kommer förutom rena nyhetsartiklar bland annat innehålla frågor från läsare och svar från redaktionen, chattar med experter, guider och skolor, video och poddar.
– Målgruppen är framför allt kvinnor och män mellan 30 och 50 år. Det är vanligt folks vardagliga problem och möjligheter vi vill fokusera på snarare än trading och förändringar på börsen. Att få koll på sina pengar är det bästa sättet att möjliggöra det man drömmer om, vare sig det är stort eller litet, säger Lena Widman.
Bland de områden som ”Min ekonomi” fokuserar på finns sparande, försäkringar, bostad, lån och pension.
– Vi ser ett starkt intresse från både annonsörer och konsumenter att göra kunskap om privatekonomi mer tillgängligt för alla. Många banker och finansiella institut kämpar med att utbilda sina kunder inom ämnet och med vår räckvidd erbjuder vi dem en ny kanal för att nå sina konsumenter, säger Hannah Nordenskjöld, trade and marketing manager med fokus på bank, finans och försäkring på Schibsted Marketing Service, SMS.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lena Widman, chef för Min ekonomi,Aftonbladet Labs. Tel: 070-676 23 10 E-post: lena.widman@aftonbladet.se.
Hannah Nordenskjöld, trade and marketing manager, SMS. Tel: 070-844 60 72. E-post:hannah.nordenskjold@schibsted.com.
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post:eric.rosen@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
