SABO presenterar prispressade stadskvarter

När allmännyttan ökar byggtakten efterfrågas SABOs Kombohus även som hela kvarter för att matcha behovet i landets större städer. Därför har bransch- och intresseorganisationen gett AEOW Arkitekter i uppdrag att skapa stadskvarter av de olika Kombohusen. Resultatet presenteras idag på en nationell fastighetskonferens i Linköping.
Lidingö

– Paletten av SABOs Kombohus vidgar nyproduktionen från kompletteringsbyggande till hela stadskvarter. Det finns goda möjligheter att bygga prispressat i större skala i storstadsregionerna, säger Jonas Högset, ansvarig för nyproduktion på SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag.

SABO har gjort tre ramupphandlingar av nyckelfärdiga flerbostadshus och gett arkitekterna Johanna Wiklander och AnnaKarin Edblom på AEOW Arkitekter fria händer att använda husen i olika konstellationer med uppdraget att presentera förslag på nya kvarter i stadsmiljö.

– Dagens bostadsbrist är så stor att det inte räcker med kompletteringsbebyggelse. Vi måste utmana oss själva, byggentreprenörerna och andra aktörer i hur vi bygger bostäder idag. Nu har vi fått en oberoende bedömning av hur SABOs Kombohus skulle kunna bidra till att bredda byggandet och vara en del av stadsbebyggelsen. Det är tydligt att kombinationen av våra hus bidrar till urbana kvaliteter på ett mångfacetterat sätt, säger Jonas Högset.

AEOW Arkitekter presenterar hur Kombohuskvarter skulle kunna skapas i Lidingö centrum strax utanför Stockholm, till 25 procent lägre pris än vad som är gängse idag. Där skulle 377 lägenheter och 26 affärslokaler kunna byggas för en beräknad total kostnad på 243 miljoner kronor, motsvarande 23 000 kronor per kvadratmeter. Beräkningen är baserad på tomträtt och inkluderar moms och kostnad för markberedning, med mera. Arkitekterna visar även hur stadskvarter i Glömstadalen i Huddinge, en annan av Stockholms kranskommuner, skulle kunna skapas av SABOs olika Kombohus. Med samma prispress skulle ett kvarter med till exempel 336 enrums- och tvårumslägenheter samt 24 lokaler kunna byggas för 226 miljoner kronor som en del i ett större kvartersområde med SABOs Kombohus. Alla nya bostäder skulle vara nära kollektivtrafik och service - det som många storstadsbor efterfrågar.

– Hälften av de bostäder som nyproduceras idag byggs i form av sammanhängande kvartersstrukturer. Den andelen måste öka om vi ska klara regeringens mål om 250 000 nya bostäder till år 2020. De allmännyttiga bostadsföretagen kan och vill vara med och pressa priserna och därmed bidra till att Sverige kan nå målet för bostadsbyggande i en tid då urbaniseringen är mycket stark, säger Jonas Högset.

Fakta SABOs Kombohus i hela landet:

• Kombohus Bas. Pris 12 000 kr/kvm exkl moms. Prognos totalt 3 000 lägenheter. Ramavtalet har ersatts av avsiktsförklaring.
  • Kombohus Plus. Punkthus. Pris 13 000 kr/kvm exkl moms.Prognos totalt 5 000 lägenheter.
  • Kombohus Mini. Yteffektiva smålägenheter. Pris 14 000 kr/kvm exkl moms. Prognos totalt 3 000 lägenheter
  • Mer information om ramupphandlingarna SABOs Kombohus finns här.

Bifogas:
Bilder på Kombohuskvarter inritat på en tomt i Lidingö centrum, samt i Glömstadalen i Huddinge. Illustration: AEOW arkitekter AB/White view

Jonas Högset, ansvarig för nyproduktion, SABO: 072-742 45 46
Charlotta Lundström, pressansvarig SABO: 070-721 20 11