Pressinbjudan: Landets första SABOs Kombohus Plus invigs i Sundsvall den 26 mars

Mitthem är först i landet med att färdigställa SABOs Kombohus Plus. Det nyckelfärdiga punkthuset är ett resultat av bransch- och intresseorganisationen SABOs andra ramupphandling som pressar byggpriserna och ökar konkurrensen. Representanter för media är välkomna att delta när bostadsminister Mehmet Kaplan inviger huset samt till de seminarier som hålls samma dag på Quality Hotel Sundsvall.

Det allmännyttiga kommunala bostadsföretaget Mitthem uppför 37 lägenheter i projektet Vapelhöjden på Skönsmon i Sundsvall. Byggentreprenör är NCC, ett av de bolag som vann ramupphandlingen SABOs Kombohus Plus som minskar byggpriserna med cirka 25 procent. Alla lägenheterna är fulltecknade och inflyttning sker nu i vår.

PROGRAM TORSDAG 26 MARS:

Drop-In med kaffe och smörgås på Quality Hotel Sundsvall

11.00 Välkomsttal Sundsvall och stadsutvecklingsprojektet Norra kajen – bra erfarenheter att ta med sig.Kommundirektör Stefan Söderlund.

Mitthem Fokus och utmaningar för bolaget de närmaste åren. Varför valde vi nyttja ramavtalet? Marie Selin, vd Mitthem.

12.00 Lunch

13.00 Projektet Vapelhöjden Erfarenheter från projektet, huset och NCC – vad har fungerat bra/mindre bra?Process, kalkyl, energi och kunder. Tips och erfarenheter att ta med.Torbjörn Sjödin, fastighetsutvecklare Mitthem.

Entreprenören NCC Konceptet NCC Folkboende. Att tänka på inför ett avrop. Ulrik Wållberg, affärschef och Sven-Erik Karlsson, konceptledare, NCC Folkboende.

14.20 Bensträckare

14.30 Att avropa enligt ramavtal Kombohus Plus Petter Jurdell, chef Fastighetsutveckling, SABO.

15.00 Avfärd med buss till Vapelhöjden

15.20 Visning av huset Fika och information med Mitthem och NCC.

16.30 Invigning med bostadsminister Mehmet Kaplan

17.00 Dagen avslutas

Bussar avgår till flygplats, tågstation och hotell

Anmälan: Senast den 23 mars till: daniel.andersson@sabo.se. Journalister deltar utan kostnad. Uppge mediaföretag och meddela om ni vill delta på lunchen och åka buss till och från invigningen på Skönsmon.Deltagare står själva för övrig resa och eventuell logi.

Arrangörer: Mitthem och bransch- och intresseorganisationen SABO

Charlotta Lundström, pressansvarig SABO, 070-721 20 11
Birgitta Ulming, kommunikationschef Mitthem, 076-146 71 65

Mer om SABOs Kombohus Plus finns att läsa här.

Mer om Vapelhöjden finns att läsa här.