
Tysk-Svenska Handelskammaren stärker närvaron i västsvenska näringslivet

Det finns över 200 tyskägda bolag i Göteborgsregionen. Omvänt har omkring 250 svenska företag från regionen dotterbolag i Tyskland. Räknar man alla företag som har affärsrelationer med tyska företag är det många fler, vilket ökar behovet av rådgivning och praktiskt affärsstöd i de tysk-svenska affärsrelationerna.
– Vi har känt en ökad efterfrågan på våra tjänster i Västsverige från företag som vill expandera till Tyskland och ett behov av att förstärka vår närvaro och service till nuvarande tyska och svenska medlemsföretag i regionen. Med Valle Wigers knyter vi en Tysklandskunnig person till oss samtidigt som han är hemma i Göteborgsregionens nätverk, säger Ralph-Georg Tischer, vd för Tysk-Svenska Handelskammaren som har ett 70-tal medarbetare i Sverige.
Valle Wigers är född och uppvuxen i Göteborg och flyttade efter gymnasiet till Berlin. Efter avslutad universitetsexamen på Humboldt-universitetet flyttade han till Stockholm och började arbeta på Tyska ambassaden. Han är även verksam som översättare och författare, bland annat till boken ”Berlin stadsdel för stadsdel – En hel guide till en delad stad”. Nu blir han åter Göteborgsbo och kommer att ansvara för att utveckla medlemsnätverket i Västsverige samt vara länk till de många tjänster som Tysk-Svenska Handelskammaren erbjuder tyska och svenska företag.
– De vanligaste frågorna handlar om att hitta affärskontakter, få hjälp med marknadsetablering, skatte-, redovisnings- och juridiska frågor, och inte minst hjälp att uppfylla producentansvaret på den tyska marknaden, säger Ralph-Georg Tischer.
– Jag är glad över att få använda min kompetens kring tyska-svenska affärsrelationer och vill bidra till att öka kunskapen om den tyska marknaden, tyska språket och den tyska affärskulturen i Sverige samt ge stöd till de tyskägda bolagen i regionen, säger Valle Wigers.
Tysk-Svenska Handelskammaren i Göteborg har kontor i DB Schenkers lokaler på Lilla Bommen.
Nyckelord
Kontakter
Malin JohanssonKommunikationschef
Tel:0701-04 37 45malin.johansson@handelskammer.seBilder

Länkar
Om
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 som en bilateral handelskammare. Uppdraget är att hjälpa tyska och svenska företag att göra affärer med varandra. Handelskammaren är del av det tyska handelskammarnätverket DIHK/IHK/AHK (samtliga tyska företag är medlemmar i de tyska handelskamrarna och omfattas av detta nätverk) samt representant för den tyska organisationen för investeringsfrämjande, GTaI, i Sverige. Verksamheten är självfinansierad utan statligt stöd. Det är i grund och botten en medlemsorganisation med ett väl utvecklat tjänsteutbud (inom marknads-/ etableringsrådgivning, juridik, skatt, redovisning och miljöservice). Handelskammaren har omkring 70 medarbetare i Sverige och omkring 1200 tyska och svenska medlemsföretag.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.